Opfører min bank sig usædvanligt?

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Indlæg
  • #196442
    Mr RForfatter

    Ovenstående er til tjep

    #196450
    AnonymForfatter

    Tjep, begge parter i en kontrakt kan tabe penge på hinanden.

    Når du hævder (eller tror) at håndværkere typisk laver en større ombygning til 850.000 kr. uden at kræve forudbetaling fra kunden, så er det slet og ret udtryk for uforstand!

    I en ombygningssituation som beskrevet ovenfor vil det typiske være, at parterne aftaler at forudbetale håndværkeren i 2,3,4 rater. Raterne kommer til udbetaling i takt med færdiggørelsesgraden tilsiger det.

    Desværre lader mange private sig presse til at udbetale næste rate for tidligt, hvilket kan være fatalt hvis man ryger ind i en håndværker, der går konkurs eller ikke er tilstrækkelig dygtig til sit håndværk.

    Skrækeksemplerne i programmer som Kontant, Operation X, Klamphuggerne etc. er mange.

    Man bør altid sikre sig, at firmaet er nogenlunde robust ved at se et regnskab, at der ikke ligger en kirkegår af opløste selskaber bag den pågældende person eller adresse, samt at firmaet er dækket af Byg Garanti.

    http://www.byggaranti.dk/

    Og da de virkelige fuskere ikke går ad vejen for at give falske oplysninger på deres hjemmesider. Bør man altid kontakte brancheorganisationen Dansk Byggeri og få bekræftet om det nu også forholder sig sådan, som firmaet skilter med.

    #196452
    AnonymForfatter

    “Største udgiftspost er fra tømreren på ca 340.000" Det er sandsynligt at man udfører arbejde for det beløb uden betaling i rater. Det er ikke noget jeg tror, det er noget jeg ved. Det er desværre også med den risiko at man aldrig får sin betaling. Det har jeg selv været ude for.

    Men der er hård konkurrence i fattigdanmark, så man kan ikke stille de betingelser som håndværker. Hvis man gør det alligevel kan jeg godt forstå at banken kræver en vis garanti for at arbejdet fuldføres.

    #196454
    AnonymForfatter

    Jeg kan se der er mange forskellige meninger om emnet.
    Jeg har fuld tiltro til de håndværkere jeg har valgt, flere af dem er folk vi kender og vi ved at arbejdet vil være i orden og pga bekendtskabet har vi fået tilbud vi ikke vil kunne få andre steder.
    Udviklingen i sagen er således, at jeg kan fortælle at jeg kontaktede Forbrugerrådet, hvor den pågældende medarbejder aldrig havde hørt om at banken krævede regnskaber fra håndværkerne. Jeg blev henvist til Pengeinstitutankenævnet som desværre ikke kunne hjælpe mig videre udover at foreslå at jeg kontaktede bankens filialleder, evt deres eget klagesystem, Finanstilsynet eller en advokat. Jeg kontaktede filiallederen i min bankafdeling og fik en god snak med ham. Han oplyste at der har været for mange sager med håndværkere der er gået konkurs, så man har været nødt til at lave nogle generelle regler og skære alle over en kam for ca 3/4 år siden. Men kan kendte også selv personligt til de fleste af mine håndværkere og kunne godt se at sagen måske er lidt ude af proportioner. Han vil derfor gå videre med sagen i næste uge og se om vi kan finde en anden løsning og klare os udenom håndværkernes regnskaber. Han kunne godt se den klemme jeg er kommet i. Jeg har også talt med en af håndværkerne som ikke har lyst til at aflevere regnskab og han fortalte, at på det 5 mio. projekt han arbejder på lige nu er han ikke blevet bedt om at vise regnskab. Og normalt vil det være den anden vej rundt, at håndværkerne kontakter min bank for at få en bankgaranti, dvs sikre at jeg har økonomisk dækning for det arbejde de skal udføre. Og det har ingen af mine håndværkere bedt om. For dem har mit ord været tilstrækkeligt jvf. den personlige tillid vi har til hinanden.
    Yderligere kan jeg fortælle at en af grundene til jeg føler mig uretfærdigt behandlet i banken er, at jeg ikke fra starten er blevet oplyst om, at jeg skulle skaffe regnskaber, det er et krav der er opstået til sidst i denne proces efter alle andre formalia er faldet på plads. Det synes jeg er lidt luset af banken. Men nu ser jeg frem til at høre fra ham først på ugen og håber på det bedste. Hvis der skulle være interesse på denne tråd for resten af forløbet vil jeg gerne fortsat informere om forløbet og slutningen. Men ellers vil jeg sige alle tusind tak for input og god guidance, samt god weekend til alle. 🙂

    #196456
    Mr RForfatter

    Jeg er da enig i at det burde være bragt på banen med det samme betsi.

    Grunden til det ikke har været det er da helt sikkert på grund af at din rådgiver ikke vidste det ville ske.

    Nå sagen så lander for kreditafdelingen stiller de det som et krav.

    Så er rådgiveren altså nødsaget til at bringe det i orden.

    Reglen beskytter både banken og dig.

    Hvad har det med lusk at gøre ?

    #196458
    Mr RForfatter

    Din situation er også ret unik i og med at du kender håndværkerne allerede og har tillid til dem.
    Dvs. at du ikke føler det behov for et regnskab andre måske ville.

    Jeg kan love dig,at jeg som kunde ville være lykkelig for den sikkerhed, der er forbundet med at der er styr på håndværkerne.

    #196468
    testForfatter

    Kan ikke forstå, stadig at det at levere et rengskab sku været et problem.

    #196474
    AnonymForfatter

    Helt enig test.

    Lad mig sige det lige ud – Betsi virker som et naivt og godtroende fjols.

    Og fred være med det!

    Hvis hun vil spilde tid og penge på at køre en sag frem ved Pengeinstitutankenævnet og Finanstilsynet i stedet for at gøre det, der fuldt ud er i hendes egen interesse, nemlig at rekvirere et regnskab, fra det firma, hun påtænker at entrere med, jammen så lad dog barnet.

    Jeg håber næsten, hun i sin grænseløse naivitet løber ind i en af de (desværre alt for mange) små selvstændige erhvervsdrivende, der drejer nøglen om for tiden.

    Håndværksbranchen er rigtig hårdt ramt i øjeblikket, så det er ikke uden grund bankerne prøver på at beskytte deres kunder (og ultimativt deres pant). Og det forhold, at der er tale om en sød og venlig håndværker, som Betsi kender en smule i forvejen, er på ingen måde en garanti for, at virksomheden ikke går konkurs midt i processen.

    God fornøjelse med byggeprocessen!

    #196475
    AnonymForfatter

    Helt enig test.

    Lad mig sige det lige ud – Betsi virker som et naivt og godtroende fjols.

    Og fred være med det!

    Hvis hun vil spilde tid og penge på at køre en sag frem ved Pengeinstitutankenævnet og Finanstilsynet i stedet for at gøre det, der fuldt ud er i hendes egen interesse, nemlig at rekvirere et regnskab, fra det firma, hun påtænker at entrere med, jammen så lad dog barnet.

    Jeg håber næsten, hun i sin grænseløse naivitet løber ind i en af de (desværre alt for mange) små selvstændige erhvervsdrivende, der drejer nøglen om for tiden.

    Håndværksbranchen er rigtig hårdt ramt i øjeblikket, så det er ikke uden grund bankerne prøver på at beskytte deres kunder (og ultimativt deres pant). Og det forhold, at der er tale om en sød og venlig håndværker, som Betsi kender en smule i forvejen, er på ingen måde en garanti for, at virksomheden ikke går konkurs midt i processen.

    God fornøjelse med byggeprocessen!

    #196476
    AnonymForfatter

    Helt enig test.

    Lad mig sige det lige ud – Betsi virker som et naivt og godtroende fjols.

    Og fred være med det!

    Hvis hun vil spilde tid og penge på at køre en sag frem ved Pengeinstitutankenævnet og Finanstilsynet i stedet for at gøre det, der fuldt ud er i hendes egen interesse, nemlig at rekvirere et regnskab, fra det firma, hun påtænker at entrere med, jammen så lad dog barnet.

    Jeg håber næsten, hun i sin grænseløse naivitet løber ind i en af de (desværre alt for mange) små selvstændige erhvervsdrivende, der drejer nøglen om for tiden.

    Håndværksbranchen er rigtig hårdt ramt i øjeblikket, så det er ikke uden grund bankerne prøver på at beskytte deres kunder (og ultimativt deres pant). Og det forhold, at der er tale om en sød og venlig håndværker, som Betsi kender en smule i forvejen, er på ingen måde en garanti for, at virksomheden ikke går konkurs midt i processen.

    God fornøjelse med byggeprocessen!

    #196484
    HalliHalloForfatter

    3 gange den samme smøre, det var flot.

    Husk nu på, at Danske Bank sikkert ikke kan tåle at tabe ret mange flere penge, derfor de ekstra strenge krav.

    Et byggeprojekt til 850.000 kr.? Var det ikke nemmere at flytte til en anden ejendom, når du skriver at man kan få et mindre slot til noget under 1 million i jeres by?
    Beslutningen er selvføgelig din og din families. Men i Udkantsdanmark må investererigen vel siges at være delvist tabt allerede før det 1. spadestik er taget.

    #196498
    testForfatter

    Gp superlativerne er vi ikke enige om.

    #196512
    HalliHalloForfatter

    De passer faktisk godt på både dig, test, og GP, men altid andre der er nogle (landsby)tosser osv………….

    Nå, det var bare min uforbeholdne mening.

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.