Råd vedr. omlægning af realkreditlån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • LD2710Forfatter
    Indlæg
  • #93593
    LD2710Forfatter

    Min kæreste og jeg købte i september 2012 en ejerlejlighed til 1.975.000. De 1.256.000 kr. er et 30 årigt fastforrentet realkreditlån med 3,5 % i rente, det resterende er et privat lån, hvor der kun betales afdrag.

    Vi har nu faktisk allerede fortrudt at vi blev rådet til at optage et fastforrentet lån der skal tilbagebetales på 30 år, eftersom vi ikke forventer at ville bo i lejligheden i mere end omkring 10 år. Lige pt. er min kæreste studerende, men han er færdig om en måned. Når han har fundet et job ønsker vi derfor at omlægge vores lån, så vi tilbagebetaler det på f.eks. 8 år eller 10 år. Vi er indstillet på at betale omkring 12.000 kr. af om måneden på realkreditlånet.

    Når vi er klar til omlægningen vil restgælden være ca. 1.230.000 kr.

    Nu er spørgsmålet så hvordan vi best muligt omlægger vores lån og til hvad? Kan man eventuelt dele det op i et fastforrentet og et fleksibelt lån? Vi er ret grønne på området, og vil bare gerne af med gælden så hurtigt som muligt, og betale så lidt som muligt i renter 🙂

    Nogen gode forslag?

    Hilsen Louise

    #196212
    peter holm larsenForfatter

    Ja men der er jo lidt forskellige muligeheder I kan overveje.

    Som udgangspunkt er det jo ikke nogen speciel baggrund for at sige, at man skal have afdraget sin gæld inden man flytter – så tiden i vil bo er og afdragsperioden har ikke nogen ide i at sætte ens.

    Har i som mål at afdrage gælden derimod på 8-10 år ville jeg nok som udgangspunkt at lave lånet om et et 10-årigt kontantlån med fastrente (fast rente i 10 år og afdraget på 10 år) eller til et afdragspligtigt F8 -lån (fast rente i 8 år og afdraget på 8 år), hvad ydelsen på disse 2 lån er i bedst tjene med at få regnet igennem af realkreditinstituttet.

    Kunne også være et F4 , F2 eller F1 lån med 8 års løbetid.

    Der vil renten komme ned på mellem 0,4 – 1,8% eksklusive bidrag hvilket skal sammenlignes med de 3,5 % i betaler i dag – en nogen rente kommer i til at vide.

    Hvis I er til fast rente ville jeg anbefale F8 eller 10 årigt lån. begge med afdrag.

    I kunne også hvis i var til flex lån vælge et afdragsfrit F1 lån som ville koste ca. 1.000 kr. md. og koste ca. 0,8% i rente inklusive bidrag. Meget mindre end de 12.000 kr. i gerne ville side for. Men så kunne i i stedet sætte pengene i banken og binde dem f.x. for 1 år eller 2 år og få en højere rente end det i kan låne pengene til. Er absolut et fornuftigt alternativt. I ville så om 8 år side med at lån på f.x. 1,2 mio. kr. forsat men med en bankformue på tilsvarended 1,2 mio. kr. – – en mulig køber vi kunne overtage lånet og dermed spare tinglysningen på ca. 20.000 kr. som vil være en besparelse for køber eller mer pris til sælger.

    Det var lidt ideer – men det kræver som altid grundig rådgivning og dybere kendskab til jeres ønsker og behov for at kunne give et mere kvalificeret råd.

    #196230
    AnonymForfatter

    Det virker dumt at ændre på jeres lån.

    I afdrager fornuftigt på begge lån, hvorfor endnu hurtigere? Jeres forventede ejertid og lånets afvikling har ingen sammenhæng. Hvorfor bruge al Jeres opsparing på mursten? 3,5% er en fremragende lav rente så hvorfor har du så travlt med at komme af med det lån?

    Tænk 10 år frem. Det kan godt være at restgælden kun er 1,23 mio men husk så på at den ekstra opsparing du har opnået i mursten kunne du også opnå ved at investere de sekstra penge pr måned i f.eks aktier. Aktiemarkedet giver trods alt historisk set et afkast større end 3,5% pr år. Hvis I har penge til overs så investerer i noget andet og behold nogle penge indenfor an armslængde. Hvis I bruger al på mursten så betyder det blot at du skal ned i banken og låne dine egne penge igen hvis I en dag får brug for dem!.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.