Realkreditlån til sparekontoen

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93584
    AnonymForfatter

    Hej.. Jeg har et måske lidt sprødt spørsmål. Men er det muligt at lave et realkreditlån med fast rente, på f.eks 1.800.000, og sætte dem ind på en sparekonto med binding i 4-5år f.eks. For og have sparekonto rentene til at hjælpe med at betale lånet ned med. Begrundelsen for dette spørgsmål er, at jeg p.t. bor i Norge, og på sigt har tænkt mig at flytte tilbage til DK og købe bolig. Siden lånerenterne er så billige, vil jeg gerne slå til når chancen er der, og hvis det er muligt. Andre forslag til hvad jeg evt kan gøre er velkommende..

    #196064
    MichaelForfatter

    Det kan man sagtens.

    Hvis man altså ejer en ejerbolig…

    Iøvrigt kan manøvren ikke svare sig hvis du tager et fastforrentet lån fordi renten er højere end du an opnå på en opsparing.

    #196100
    Delta meansForfatter

    Kære RnRoller,

    Du er det jo svært lige at læse præcis hvad dit mål er – men formoder du vil optage et fastforrentet lån nu fordi du har en tro på at renten vi stige de kommende år.

    Og det er korrekt at det fordre du har en bolig i Danmark som du kan belåne.

    Der er skrevet mange indlæg her om hvor umådeligt farligt det er at søge råde i et forum så dette – og som det er skreevet senest – hvis man tro er at renten stiger f.x. 2 % point – over de kommende 2-3 år – ja så er det da helt sikkert en god forretning at optage et fastforrentet lån i dag og sætte pengene i banken. Du kan låne til ca. 4 % som fastforrentet.

    At Michael skriver at manøveren ikke kan svare sig, hvis du tager et fastforrentet lån fordi renten er højere end du kan opnå på en opsparing – er desværre så simplet et svar – at det er værdiløst og med dine forudsætninger til renten som du skriver om, snadsynligvis også vil være direkte forkert. Det er desværre ulempen ved fora som disse, at deltagene i fora kan skrive hvad de vil uden at skulle have nogen som helst viden. Jeg har tidligere meldt en skribe indlæg her til mybanker – men deres eneste svar er nærmest, at man må skrive hvad man vil i et forum – også selv om det kan dokumenteres det er 100% forkert med garanti.

    Trist med sandt.

    #196102
    Ole LaursenForfatter

    Du kan købe en ejendom nu og så leje den ud. Det giver dig dog en helt masse bøvl, du kommer utvivlsomt til at tabe penge på det, og du risikerer at have købt en det forkerte sted.

    Alternativt kan du spare nogle penge op mens du er i Norge, så du selv kan betale en større del af købsbeløbet.

    Du skal nok alligevel ikke stirre dig for blind på rentesatserne – når almindelige mennesker kan låne flere millioner, jamen så gør de det, med det resultat at boligpriserne mange steder i landet er helt absurde. Så du er ikke nødvendigvis dårligere stillet hvis renten går op i fremtiden.

    #196104
    OBSForfatter

    Vedrørende udlejning af ejendom, skal man lige huske at tage sig i agt for lejelovgivningen som er meget restriktiv overfor udlejer. Hvis OP skulle finde på at overveje et sådan arrangement vil jeg nok råde ham til at konsultere en advokat for at få helt styr på paragrafferne.

    #196116
    AnonymForfatter

    Mit mål er og låne med fastrente 30år, mens renten er så rekord lav som den er. Sæt lånet ind på en evt højrentekonto med binding i 3-5år kun til bolig. Tænkte at renter fra sparekonto + skattefradag, så ville det være i nærheden af og kunne køre rundt selv.

    Men hvis kravet er at du skal eje en bolig i dk for at kan ta lånet, så er der vel ikke så meget at gøre. Har forøvrigt ejebolig heroppe i norge, men det er jo belånt.

    Har været ved at se på muligheden i at købe for at leje, men synes også det virker for besværligt. Den ene regel efter den anden, og skattefar skal jo selvfølgelig ha sin del af kagen.

    #196128
    peter holm larsenForfatter

    Uden bolig til at stille pant i er der intet realkreditlån så den model er i hvertfald stendød så.

    Men iøvrigt så er renten på et 30 årigt fastforrentet lån ca. 3,8%-4,2% afhængig haf bidragsstørrelsen.

    Hvis du binder formuen i banken for 5 år vil jeg tro du kan få en rente på ca. 3,2 %.

    Der vil således være et rentetab på ca. 0,6 % – svarende til ved et lån på 1 mio. kr. eller ca. 3.500 kr. efter skat pr. år. Så ideen er sådan set god nok – det er meget tæt på at løbe rundt.

    Du kan sige at din indsats så over 5 år er ca. 20.000 kr. – men til gengæld her du mulig hed for en pæn gevist hvis renten stiger – bare lidt.

    Så ideen er bestemt ikke dum – men kræver du har en bolig der kan belånes i Danmark som udgangspunkt.

    Og er iøvrigt helt enig i at du bør konsultere en advokat hvis du overvejer at købe en bolig til udlejining som OBS skriver. Men i praksis er det ikke det store skattemæssige i at udleje – selv en næsten nuvise kan lave den skattemæssige opgørelse. Og naturligvis skal man beskattes hvis man har en indtjening ved udleje – det er vel også kun rimeligt!

    #196164
    pppedeForfatter

    Hvad sker der mon med boligpriserne, når renterne stiger?
    Hvad sker der, hvis renterne falder?
    Hvad sker der i øvrigt, hvis renten ikke stiger som forventet?
    Hvad koster det i øvrigt i etableringsomkostninger at låne kr. 2.000.000 til både realkreditselskab og stat – og advokat?
    Hvad sker der, hvis du skal købe boligen før de 5 år er gået (hvis de bindes på konto i 5 år)?

    Men da du ikke ejer en gældfri bolig er ovenstående ren spekulation og dermed underordnet.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.