lån i friværdi – skal man selv betale omkostningerne til staten af sit provenu?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93572
    AnonymForfatter

    Jeg har fra 1 januar 2013 konverteret mit realkreditlån i Nordea Kredit fra F1 (afdrag) til F2 (afdragsfrihed) og hjemtog i den forbindelse et provenu på 150.000 (penge, som jeg havde planer med til bilkøb mm.)
    Nu kan jeg se at omkostningerne til staten i form af tinglysningsafgiften er blevet fratrukket mit provenu, før jeg får det udbetalt. begreberne brutto og netto provenu er ikke omtalt i konsekvensberegninger eller omprioriteringsaftalen – kun begrebet provenu.
    Ved den konkrete omlægning skulle jeg ikke betale nogen omkostninger til banken, så de eneste omkostninger er dem til staten. Dette er beskrevet i omprioriteringsaftalen med ordene: “I henhold til aftale vil omkostninger til Nordea Kredit og Nordea Bank blive refunderet. Gebyrfritagelsen gælder ikke tinglysningsomkostninger til det offentlige, differencerenter m.m.". Som jeg læser det, er det ikke beskrevet hvorledes tinglysningsomkostningerne forholder sig til mit ønskede provenu.

    Så mit spørgsmål er:
    Er det normal praksis at opfatte provenu, som bruttoprovenu, hvorfra der skal trækkes omkostninger ved konvertering?

    Mvh
    Rasmus

    #195874
    MichaelForfatter

    Ja, det vil jeg egentlig tro at det er. Alternativt skal dit bruttoprovenu (lånebeløb) være lidt højere for at kompensere for tinglysningsafgiften hvorved tinglysningsafgiften så også bliver lidt højere.

    Da jeg fik udbetalt mit RK-lån i 2008 betalte jeg selv tinglysningsafgiften så det modsvarer jo din situation.

    #195916
    HJLForfatter

    Rasmus; nej der er ingen normal praksis. Det aftales fra sag til sag.

    Men sådan er der så meget, normalt kan man heller ikke få forhøjet sit lån ved profilskifte og du har vel ikke omlagt dit lån for at gå fra F1 afdrag til F2 afdragsfrit?

    Snakker vi bilfinansiering over 30 år? Hvorfor ikke et prioritetslån?

    Det lyder lidt som der mangler rådgivning i denne sag.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.