Fast rente kontra rentemax.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Finn B.Forfatter
    Indlæg
  • #87403
    Finn B.Forfatter

    Sikkert banalt spørgsmål for mange i dette forum:
    Hvorfor er ydelsen for et obligations-lån 5% med fast rente i 30 år højere end for et tilsvarende 30 årigt Rentemax. 5% gældende i hele lånets løbetid?
    Har man med Rentemax. ikke fordelen, at et evt. rentefald kan ‘indhøstes’ i løbetiden? Og ingen risiko for rentestigning ud over 5%. Disse fordele burde vel logisk gøre Rentemax. dyrere end det fastforrentede lån…
    Hvor ligger hunden begravet?

    #108270
    HeineForfatter

    Mon ikke det skyldes, at obligationslånet kan omlægges både ved rentefald og -stigning, hvorved man sparer enten renter elelr mindsker sin restgæld?
    Køberen af obligationerne indregner vel denne risiko i sit bud?

    #108868
    BluntZForfatter

    Rentemax lån er i princippet et flex lån, dog med loft. Derfor vil renten som udgangspunkt ligge lidt lavere en den faste rente, så længen denne ikke er over de 5 % !

    #108870
    BluntZForfatter

    Endvidere optager du altid rentemax lånet et par kurs point lavere end det fast forrentet. Så der vil du opleve at forskellen på hovedstolen & provenuet er større ved rentemax lån end på fast forrentet lån. Så der “ligger hunden begravet" så at sige

    Håber du kunne bruge dette til noget. Prøv eventuel diverse udregningsmodeller på realkredit institutternes hjemmesider, og læg mærke til kursen du får tilbudt lånet til samt forskellen på hovedstol & provenu på de 2 låntyper

    #108884
    Finn B.Forfatter

    Tak for den fyldestgørende forklaring, som jeg også har oplevet i praksis. Ultimo 2006 optog jeg et Rentemax. 5 % lån med renten dengang ca. 4,15 %. Her i januar er renten for næste halve år ændret til ca. 4,8 % og ydelsen således ikke længere lavere, end hvis jeg havde valgt fastforrentet lån.
    Fordelen er selvfølgelig, at jeg fremover stadig kan håbe på en rentesænkning i lånets løbetid.
    Endnu en gang tak for svarene!

    #108886
    BluntZForfatter

    Jeg tog selv lån får nogen måneder siden, og der tog jeg et rentemax på 6%. Det sparer jeg ca. i skrivende stund ca 330,- kr på pr. måned, da renten før skat på et rentemax 5% PT. er 5,4475 % før skat & 3,5920 efter skat. På mit lån (rentemax 6%) er renterne PT. 4,9801 før skat & 3,2486 efter skat.

    En forskel efter skat på 0,35 % eller ca. 3960,- kr,- pr. år
    (tallene er fra RD og en udbetaling på 1935000,-)

    Man kan dog i skrivende stund ikke optage et et lån med loft på 6%, grundet kursen på dette lån ligger på 100,670.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.