Kurs ved indfrielse af F5 før tid

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • fk2001Forfatter
    Indlæg
  • #93510
    fk2001Forfatter

    Hej,

    Jeg har pt. et F1 ved Realkredit DK, som skal rentetilpasses til april. Grundet den lave rente overvejer jeg at ændre profilen til F5.

    Jeg ringer så til RD og får en kort snak om lånet, hvor jeg får at vide, at jeg skal være opmærksom på at kursen vil ligge over 100, nærmere 103-104 hvis lånet skal indfries før tid. Jeg spørger om dette ikke kun er tilfældet hvis renten ligger lavere på indfrielsestidpunktet i forhold til nu. Får at vide, det er det ikke. Jeg spørger hvilken kurs lånet optages til. RD bekræfter kurs 100. og ligeledes udløber det kurs 100. Jeg spørger så hvad det er der driver kursen op på 103-104 i mellemtiden, selv om renten ikke falder. Det får jeg ikke rigtigt noget svar på.

    Er der nogle der kan forklare mig dette?

    Mvh Frank

    #194376
    thsvForfatter

    Du er udsat for dårlig vejledning fra RDs side.
    Kursen på F5-obligationer er ca. 103,5 lige nu i følge deres eget prisskema.
    Et lån på 1 million vil derfor have en obl.restgæld på ca. 966.000 kr, og det er denne obl.restgæld du skal indfri, hvis lånet opsiges før tid. Læg dog mærke til at obl.restgælden opskrives med ca. 2.000 kr hvert kvartal, også selvom lånet er uden afdrag da renten på 1,2% ikke kan dække de 2 % i rente på de bagvedliggende obligationer. Om 4-5 år når lånet skal refinansieres er obl.restgælden således præcist en million.
    Ved indfrielse om 2-3 år kan du dog let opleve en overkurs på ca. 1,5% ialt, hvis renterne er de samme som nu til den tid.

    #194462
    testForfatter

    Angive man låne størrelse på f typer og obl lån anderledes? Sidste jeg havde obl lån var et lån på en mill obligationene pålydende værdi alt for en restgæld på o,8 sku kursen på en 100kr stk størrelse være 80 .

    #194488
    fk2001Forfatter

    Tak for svaret thsv.

    Betyder det at obgl. renten er fast inden auktionen og det dermed er kursen der bestemmes, hvorefter man omregner en effektiv rente bagefter?

    Hvis jeg indfrier halvvejs skal jeg så betale hele restgælden på en mio. eller er det blot hvad den er opskrevet til eks. 983.000. I så fald er der jo lidt margin til en evt. overkurs.

    Mvh Frank

    #194496
    Mr RForfatter

    fk2001

    Kursen påvirker også renten fordi det er et kontantlån og du betaler skat af en kursgevinst eller et kurstab på nær i særlige tilfælde.
    Det eneste der er fastlagt før rentetilpasningen er kontanthovedstolen dvs. det beløb du får i hånden.

    Ved førindfrielse:

    Du skal betale kursen af obligationsrestgælden hvis du vil indfrie dit lån før næste rentetilpasning.

    Det sidste år kan du vælge at opsige lånet og nøjes med at betale renter resten af året.

    #194524
    peter holm larsenForfatter

    Sådan lidt enkelt man man sige, at skal du have 1 mio. kr. udbetalt – så skal der sælges obligationer for ca. 960.000 kr. nominelt, idet kursen er 1,04 dvs 960.000 x 1,04 = 1.000.000 kr.

    Hvis du vil indfri din gæld før tid skal du betale 960.000 x kursen på indfrielses tidspunktet. Så at kursen ligger over kurs 100 har ingen praksis betydning. Stiger kursen dog til kurs 110 skal du modsat indfri 960.000 x 1,10 = 1056.000 kr.

    Renten fastsættes meget simplificeret som 2% af de 960.000 kr. + et tillæg der løbende medfører at du i renten indrenget kurforskellen mellem de 960.000 kr. og 1.000.000 kr. – meget simplificeret.

    #211160
    AnonymForfatter

    Hej

    Hvordan kan man undlade at betale afdrag sidste år på et f5 lån med afdrag?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.