Leder efter en udvej

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93500
    AnonymForfatter

    I de “gode tider" købte vi et hus, som vi gjorde i stand. Vi har et realkreditlån på 1,2 mill, som vi har F1 lån på. Derudover et ejerskiftelån på 100000 kr.
    Tiderne har ændret sig og det mærker vi på vores (nye) bankrådgivers adfærd. Vi betaler lånene prompte, som vi skal, der har aldrig været problemer med det. Men HVIS der på nogen måder er overtræk på andre konti, bliver vi truet med bål og brand. Senest gd. hvor der på to konti var et samlet overtræk på 924,00 kr. Det medførte en mail med trusler om visa elektron frem for dankort. I dag har jeg dækket det ind, ved at flytte fra en anden konto, så større er problemet altså ikke.
    Jeg har mest lyst til at flytte det hele til en anden bank. MEN, da vi optog lån i huset, var det til en anden ejendomsvurdering, end den vi ville få i dag. Og er jeg (vi) så egentlig attraktiv for andre banker?

    #194072
    MichaelForfatter

    Hvis du gerne vil flytte bank så behøver du jo ikke nødvendigvis flytte dine lån. Realkreditlånet giver under alle omstændigheder ingen mening at flytte – dertil er omkostningerne alt for høje. Så I behøver reelt kun flytte jeres lønkonti. Så længe I betaler ydelserne til tiden sker der ingenting med jeres nuværende lån.

    Og når det er sagt så er overtræk bestemt et stort faresignal så det skal I naturligvis undgå.

    #194086
    AnonymForfatter

    Overtræk er det man kalder objektiv indikation på værdiforringelse af engagementet (OIV). Og når dette foreligger, så skal banken afsætte ekstra kapitaldækning på jeres engagement. Yderligere skal banken i visse situationer bogføre et egentlig tab på engagementet, hvilket slår direkte igennem på bankens bundlinje.

    Så overtræk er ikke bare en faresignal om at der måske kan opstå tab på jer. Det medfører også en direkte omkostning for banken.

    Det er derfor de tager sig godt betalt for overtræk og det er derfor de lukker ned for dankortet, hvis overtrækket gentager sig mere end et par gange.

    Regler er i flere omgange blevet strammet op af Finanstilsynet, så der er ikke noget at sige til, at bankerne agerer anderledes i dag end i de glade bolig-hype-år.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.