Forhandling af rente eller F5-lån

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93492
    AnonymForfatter

    Jeg har et boliglån i SparNord på 400.000 kr. med 30 års løbetid.

    I begyndelsen var renten forholdsvis lav – men den er nu steget til 8,8%.

    Jeg vil forsøge at forhandle renten ned. Er det ens bankrådgiver der bestemmer hvor meget den kan sættes ned – eller er de flere om at bestemme det?

    Selvom jeg har haft lånet i 4-5 år er der næsten ikke afdraget noget på det.
    Jeg mener at det måske nu kan betale sig at konvertere det til et F5-lån – hvad vil det cirka koste? Jeg læste at konvertering af et lån på 1 million ville blive ca. 10.000 kr. + tinglysning – så udgifterne på et lån på 400.000 kr. bliver vel en del mindre?

    Har det nogen betydning hvornår på året man konverter et lån?

    På forhånd tak

    Solvej

    #193974
    MichaelForfatter

    Er der overhovedet friværdi inden for de 80%?? Hvis ikke kan det jo ikke lade sig gøre

    #194020
    AnonymForfatter

    Lejligheden kostede 700.000 kr. da jeg købte den – og jeg lagde en udbetaling på 300.000 kr. – så der må vel være friværdi.

    #194022
    HJLForfatter

    Ja det er. Hvis ikke renten kan komme under… Måske det halve så er F5 et godt alternativ.

    Der er ingen bestemt tidspunkt hvor din konvertering er bedre end andre. Du går fra boliglån der indfries til kurs 100 og til et f5 hvor du optager lånet til en given dagskurs og med de prognoser jeg har læst sidst, forventes kurserne at være nogenlunde stabile som nu 1 år frem. Og det betyder ikke at der sker noget om et år, blot at de færreste spår over længere tid.

    Dit lån er formegentligt tinglyst så du kan overføre en del stempelomkostninget. Nyt tinglysningsgebyr = 1.400 kr. Plus ekspeditionsgebyr ca. 3.000 kr. Prøv evt. At forhør dig ved flere banker. Nogle banker betaler disse gebyrer for dig hvis lånet konverteres i forbindelse med bankskifte.

    #194024
    HJLForfatter

    Ja der er friværdi, din samlede belåning er under 80% af værdien, dvs. Det var den da du købte og om den er det i dag er jo et vurderingsspørgsmål…

    #194032
    thsvForfatter

    Lejligheden er nok faldet 20-25% siden købet i 2008, kommer dog an på hvor i landet vi er, og det præcise købtidspunkt.
    Men uanset hvad er din belåning pænt under 80%, og det er åbenlyst at et RK-lån er meget billigere i rente end et banklån til 8,8%.
    Du kan også overveje et prioritetslån, som kan være det billigste alternativ med et lån på 400.000 kr, kommer dog an på din økonomi.

    Til HJL: Et F5-lån er et kontantlån, hvor kursen på obligationerne bag lånet bruges til at fastsætte renten på lånet (og prisen for en evt. førtidig indfrielse). Der bliver derfor nok ikke tale om noget 1,5% stempel i forbindelse med en omlægning…

    #194120
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar

    Dengang jeg købte lejligheden, blev jeg godkendt af banken – da det er et boliglån i banken, havde jeg ikke noget med et realkreditinstitut at gøre.

    Hvis jeg konverterer til et F5-lån skal jeg så godkendes af realkreditinstituttet – f.eks. Totalkredit – eller er det tilstrækkeligt at jeg i sin tid blev godkendt af banken?

    Jeg er ledig for tiden. Vil det være bedre at vente med at konvertere til jeg evt. har fået et job eller kan modtage uddannelsesydelse? Det vil jo se bedre ud at jeg har en stabil indtægt – hvis jeg altså også skal godkendes af Totalkredit?

    VH

    Solvej

    #194126
    testForfatter

    Nej dårskab både en ny kredit vurdering af dig og en vurdering af pantets værdi. Nykredit, brf og rd vurdere langt fra ens.

    #194374
    AnonymForfatter

    Okay – hvilket realkreditinstitut har mon så den mildeste vurdering?

    #194408
    testForfatter

    På mit hus sidst var rd klart højest.

    #194416
    HalliHalloForfatter

    test skrev: “På mit hus sidst var rd klart højest"

    At RD på et enkelt hus har ligget højere kan man vist ikke udlede meget af.

    På et andet hus ligger måske Nordea Kredit højere og så fremdeles.

    Men test vil tilsyneladende til sine dages ende anbefale Danske Bank, men han fik jo
    også endnu flere fordele igår ved at kikke i netbanken. Så det er jo også dejligt for ham,
    men han skal så huske at andre ikke har de samme fordele.

    I BT i dag er DANSKE BANK kåret som den absolut dyreste, jeg skriver dyreste bank for en almindelig kunde, dette bare til orientering.

    #194450
    testForfatter

    Hej halihalo, tak for din skarpe analyse, men ku du ikke lige finde det citat hvor jeg ubetinget anbefaler danske bank eller rd? Eller hvor jeg for den dags skyld oplyser at rd’s vurdering altid er den højeste?

    Man skal naturligvis vælge den bank og den finansiering der er bedste for en og med to gratis visa dankort, gratis hævning i andre automater og lån til 1,7% tror jeg næppe jeg skifter bank lige nu og jeg kan da kun opfordre alle til vitterligt at undersøge bankernes tilbud og vælge der efter. Jeg kender andre debattører der bevist løst har anbefalet deres egen bank igen og igen.

    Foretnings garanti har man i øvrigt ikke på de alderspensioner som banker udbyder i år til opsparing i beskattede midler så jeg fastholder mit råd som også er min strategi jeg selv følger om kun at spare op i livrente produkter af topskatten beskattede penge. Resten køre jeg i almindelig opsparing pt primært mit hus.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.