Prioritetslån – sparring søges

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93486
    AnonymForfatter

    Hej, savner sparring 🙂 jeg overvejer kraftigt at skifte bank – og min nye potentielle bank har foreslået mig prioritetslån. Jeg kan ikke helt gennemskue, om det er en god ide for mig. I dag har jeg 2 30-årige kreditforeningslån i 4% på ca. 800.000 og et F1 på ca. 400000, restløbetid 27 år……Mit hus er vurderet til ca. 3,3 mio.

    Jeg har ingen øvrig gæld, men derimod en opsparing på 350.000, derudeover pension. Min evt. nye bank mener helt klart, at jeg skal gå i prioritetslån, hvor jeg så får en bedre forrentning samlet set. Jeg kan ikke helt gennemskue, om det er en god ide – men de virker ret overbevisende må jeg sige. Jeg får stort set ingenting i dag for min opsparing (0,8%……) – så noget skal jeg gøre. Hvad tænker i? I dag har jeg en meget traditionel fordeling i min bank – dvs. lønkonto, budgetkonto og opsparingskonto

    #193914
    AnonymForfatter

    Tjah, hvad koster det at skifte?(Du får nok ikke den nye bank til at sløjfe alle gebyrer).

    Hvad rente har du fået tilbudt?

    Hvad er fremtiden? Blive boende til du falder død om, flytte om 1-3-5-10 år? Ny bil om nogle år? Renovering under opsejling? Andet?

    #193916
    AnonymForfatter

    2% i rente af indestående, udlånsrente 2,6%. Fremtiden tja – vi er begge i slutningen af 30´erne min kone og jeg. Jeg forventer, at vi i hvert fald bliver boende i min. 10 år mere, hvis ikke mere. Ja måske en ny bil som nr. 2 (max 100 k) – den anden er betalt. Glemte at skrive, at vores hus er 3 år gammelt – og af den grund forventer meget lidt vedligehold de næste mange år.

    #193924
    testForfatter

    Tja du skylder da hvist kun 850kkr. Men hvor meget kan du tåle at renten stiger? Alternativ ku du jo overveje at indfri din F1 næste gang, men proritets lån lyder ikke helt tåbeligt, men 2’6 virker lidt dyrt. Handels banken tilbyder det vist en hel del billigerer

    #193926
    AnonymForfatter

    Handelsbanken tilbyder pt – 1,23% med kvartalsvis rentetilpasning efter Cibor renten – har jeg selv lige gjort og sagt farvel og tak til den manipulerede RealKredit

    Overvejer ligesom dig at binde 500.000 kr. i FIH i 2 år
    http://www.fih.dk/Indlaan

    #193928
    AnonymForfatter

    Hej igen, tak for svarene. Ja, jeg kender renten fra Handelsbanken – men de giver jo intet for opsparing – så det er vel gynger og karuseller?? Jeg ønsker som udgangspunkt ikke at sprede mig over flere banker.

    Jeg tænker flere scenarier

    1. indfri begge lån og tage det hele i prioritetslån
    2. lade f1 fortsætte og indfri 4%
    3. lægge det hele i F1 og få bedre rente på opsparing

    Ved bare ikke, hvad der er bedste for mig

    Vi har en ret sund økonomi – og som landet er lige nu sparer vi rigtig meget

    #193930
    AnonymForfatter

    sparer op mente jeg 🙂

    #193932
    Mr.M.Forfatter

    Overvejede længe et prioritetslån. Men endte med at tage et F3 til 0,85 + bidrag og sætte opsparing i FIH til 3,75%. Det var dog sidste år, så FIH har siden sænket renten en del.

    Jeg ville ikke tage prioritet på det hele. Men prioritet er jo et meget fleksibelt lån, så ville overveje at lave det ene af lånene om. Stempel kan jo overføres. En ny bank vil måske også være villig til at forhandle lidt om gebyrerne.

    #193934
    thsvForfatter

    “2% i rente af indestående, udlånsrente 2,6%."
    På en prioritetskonto bør der være samme rente på modkontoen, men de 2% er måske yderligere opsparing?
    En prioritetskonto på hele lånet i Handelsbanken kunne være en ide, men det kunne en omlægning til 2½% 20 år på 800.000 kr og så et mindre prioritetslån på 2-300.000 kr oveni også være.
    Spørgsmålet er jo hvor meget af jeres opsparing der skal være bundet i boligen.

    Ideen med en prioritetskonto er jo netop at opsparing og indestående på budgetkonto forrentes med samme rente, som man låner til i banken.

    #194012
    peter holm larsenForfatter

    Jeg vil nok mene at omkostningerne til omlægning bliver større en gevinsten.

    Laver du F1 lånet – renten virker iøvrigt meget høj hvis den er 2,6 ville selv tro den ville være 1,5-1,6%

    Så er der slet ingen gevist ved at lave det lån om til et prioritetslån.

    #194018
    AnonymForfatter

    TaK for svar. Peter Holm, jeg burde maeske slet ikke roere laenene? Hvad m opsp?

    #194034
    thsvForfatter

    Jeg ville omlægge begge lån og til et prioritetslån i Handelsbanken.
    Deres rente er næsten konkurrencedygtig med et F1-lån.
    Alternativt kunne du lave en delindfrielse af 4% lånet på f.eks. 300.000 kr så du stadigvæk har lidt opsparing.

    Du kunne jo osse låse opsparingen til 2,5-2,65% hos FIH over 3-4 år…

    #194038
    peter holm larsenForfatter

    Tror ikke du for nogen fordel ud af at omlægge dit F1 lån til et prioritetslån. Da renten er reelt det samme – og det kun giver omkostninger at lægge om.

    Men kommer jo an på hvad du har af forventninger til din fremtid og om du står og skal bruge de 300.000 kr. inden for en årrække. Så der er mange forhold der bør tages med – som er for vidt at gøre rede for her.

    Men F1 lånet alene giver ingen mening isoleret set at omlægge – da f.x. FIH bank giver en rente der overstiger den rente du betaler på lånet.

    Et alternativ kunne være at lægge noget af dit fastforrentede lån om hvis det er det du har mod på – f.x. indfri de 300.000 kr. af det.

    Men du har 2 lån – et fastforrentet og et variabelt forrentet – mit første spørgsmål er hvad er baggrunden herfor og hvorfor – er det blot tilfældigt.

    Men har du mod på et rent F1 eller rent variabelt lån så kan det måske godt være et overveje at lægge 4% lånet om enten til et F1 lån eller til et prioritetslån.

    Men igen – hvad forventer du at spare op i fremtiden.

    #194128
    AnonymForfatter

    tak for svarene. Jeg forventer da en vis opsparing fremover også – min 5.000 pr. måned, nogle måneder mere. Jeg skal umiddelbart ikke bruge min opsparing – som jeg læser de forskellige indlæg kunne det nok ligne en indfrielse på 4% lånet og så ellers bare fortsætte – reelt set er det jo det, som jeg får mest ud af rent rentemæssigt.

    Mange tak for alle indlæggene

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.