Hvilket realkreditlån skal man vælge?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93441
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    Jeg står og skal have omlagt mit realkredit lån.
    I dag har jeg et fastforrentet 5% i 30 år med afdragsfrihed på hele lånet.

    Jeg vil gerne have lagt lånet, om så jeg kan få frigivet nogle flere penge som jeg i stedet for kan bruge til at afdrage på banklånet.

    Umiddelbart ville jeg vælge F5 lån, men jeg er usikker på om jeg bliver boende de næste 5 år. Også er det jo dyrt at komme ud af lånet.
    Hvis vi skal have lagt lånet om, og vi regner med at blive boende minimum 3 år. hvad vil i så anbefale?

    På forhånd tak.

    #193208
    MichaelForfatter

    Der er 2 oplagte valg:

    Et fastforrentet 3%-lån eller et F1-lån

    Hvis “risikoen" for at du sælger inden for en kort årrække er stor bør du undgå alt andet end F1 hvis du skal i flex. Det fastforrentede lån beskytter dig (delvist) mod prisfald hvis den lange rente stiger. Omvendt er sandsynligheden for lige netop det scenarie ikke særlig stor lige pt, men det er som bekendt umuligt at forudsige renten meget mere end 6 mdr frem i tiden.

    Personligt ville jeg vælge F1 uden afdrag og afdrage max på bankgælden.

    #193210
    AnonymForfatter

    Det oplagte valg er et 3% fastforrentet lån, der i øjeblikket har en meget attraktiv kurs.

    #193394
    peter holm larsenForfatter

    Tror ikke jeg ville lægge om, tror omkostningerne er tæt ved at æde det hele op hvis du flytter i løbet af 2-3 år.

    Så bliv i det låne du har nu – men mindre du har et ret stor realkreditlån.

    #193400
    AnonymForfatter

    Altså hvis realkreditgælden overstiger 1,5 mio. kr., så bør du overveje at omlægge dit 5%-lån.

    Hvad du skal gøre afhænger af din horisont på ejerboligen.

    1. Hvis du har under 4 års horisont på hussalget, så tag et F2-lån, som du til enhver tid kan komme ud af uden væsentligt kurstab og som samtidig halverer udgiften til kursskæring.

    2. Hvis du har en horisont på over 4 år, bør du tage et fastforrentet 3% lån. Dette skal først og fremmest ses i lyset af, at renten formentlig er steget markant om 4 år, hvilket giver dig en god kursgevinst på 3%-obligationerne.

    #193634
    thsvForfatter

    Hvor stort er lånet?

    Mit valg ville nbok være et F3-lån, da dette nogle steder har lidt lavere adm.bidrag end F1-lånet.

    3 år til 5% kontra 0,7% kan helt sikkert godt opveje en konvertering, hvis lånet er større end 500.000 kr.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.