Hvorfor vil min bank have, at jeg skifter til et andelsboliglån?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93438
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Studerende har brug for hjælp!!!!

    Jeg har brokket mig til min bankrådgiver, jeg betaler for meget i renter.
    De har derfor foreslået, hvad ligner en stor gave til mig.

    Hvorfor gør de det? Hvor er hagen?

    Jeg købte en andelsbolig i 2007 for 413.000 kr. Jeg skylden den dag i dag 387.000 kr.
    I 2007 tegnede jeg en andelsboligkredit og jeg betaler 2650 kr af hver måned. Renterne har gjort sådan, at jeg har betalt ca. 500 kr af hver måned. MEN NU, betaler jeg mere i rente, end jeg afbetaler.

    Min rente for kreditten er:
    Rente af gæld: 7,850 %
    Nominel årlig rente af gæld: 8,084 %

    Jeg er derfor blevet foreslået et andelsboliglån, med 5.4 i rente. Det vil koste mig 5.360 kr at starte op, men over et år, vil de være tjent hjem på den lavere rente. (5422 kr over 3 måneder op i mod ca 7.777 kr hver 3 måned med kreditten)
    På et år vil jeg indtjene 9.420 på renter % de 5.360= 4.060

    Så det lugter af en god handel.
    Jeg bruger ikke kreditten til noget. Trækker ingen penge ud.

    De ønsker at jeg stadig betaler 2660 kr hver måned, men også betaler 350 kr ind på en pensionsopsparing. Er det her lunten skal lugtes? Jeg har aldrig haft pensionsopsparing (er studerende)

    HVAD SKAL JEG GØRE? KAN IKKE FINDE UD AF FORDELE OG ULEMPER. DET VIRKER ÅBENTLYST AT VÆLGE LÅNET. MEN OVERSER JEG NOGET?

    #193154
    Mr RForfatter

    5,4 er en god rente for en der er studerende. Jeg kan ikke se noget problem.

    Pensionsopsparing på 350 kr er sikkert så de tjener flere penge på dig og dermed kan give dig en bedre rente. Hvad er administrations omkostningerne ved den ordning? Er der en livsforsikring tilknyttet ?

    #193158
    AnonymForfatter

    Nu tjener banken jo ikke en pind på at administrere en pensionsopsparing på 350 kr. månedligt.

    Men sigtet er jo nok, at du får øget dit forretningsomfang og dermed binding til banken, således at du vil være mindre tilbøjelig til at skifte bank den dag du er færdig som studerende og står og skal finansiere parcelhuset.

    Derudover er jeg enig med Mr. R i, at 5,4% på et andelsboliglån, sådan som priserne er i dag, er en rimelig god rente.

    #193182
    peter holm larsenForfatter

    Som udgangspunkt vil det giver være mere økonomisk fordelagtigt for dig at overtale banken til at du afdrager de 2660 kr. +350 kr. på dit lån – så afkastet på din pension giver vil være lavere end de 5,4% du betaler på lånet – prøv at overtale dem til det!

    #193184
    AnonymForfatter

    Det banken selvfølgelig ønsker er at øge din binding til banken, og således kundens oplevelse af skifteomkostninger.

    #193190
    JonisForfatter

    Men nu skriver du at de ønsker du begynder på den pensionsopsparing – men det er vel ikke et krav fra banken?

    Hvis ikke det er et krav, så ville jeg også anbefale at bruge de ekstra 350kr som ekstra afdrag at andelsboliglånet da jeg tror at du bliver gladere for det mindre lån når du engang skal videre til noget større. Det kan stadig ses som en slags opsparing i den forstand at du sparer 5,4% af renteudgifterne på de 350kr – hvilket vel er et OK afkast som i sidste ende også vil forkorte lånets løbetid med ca 4år. Hvis du er studerende så har du rig mulighed for at tænke på pensionsopsparing når du engang tjener “rigtige" penge.

    #193316
    TobiasAK89Forfatter

    Det kan du roligt sige ja til. Fordelen for banken er ganske enkelt likviditetsstyring, da de dermed slipper for at afsætte pengene svarede til differencen imellem dit max på kreditten, og dit nuværende træk.

    Pensionen er en fin idé, idet at du får en del af pengene ( ca. 110 kroner ) tilbage i skat hver måned.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.