Køb af hus og alt omkring penge osv.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93208
    AnonymForfatter

    Vi er en familie som er 2 voksne og 4 børn. Jeg (mor) er lige startet med at læse igen og skal læse i ca 4 år fra nu af. Og får således su + sulån i de næste 4 år. Jeg er desværre i rki, pga noget selvstændigt der ligger nogle år tilbage.
    Min mand tjener godt og er ikke i rki. Men vi har fælles lån på ca 300.000 kr som vi betaler 8000 kr af på hver måned. Dertil kommer min gæld som vi betaler lidt på også, og som jeg er registreret i rki for.

    Ved vores situration ser tåbelig ud, og jeg burde da heller ikke læse, men det er en invistering i vores fremtid. Jeg er uddannet i en branche hvor man kun lige får en mindsteløn på lidt over 110 kr i timen. Der er kun i fremtiden udsigt til dårligere arbejdsvilkår og arbejdstider, så derfor læser jeg videre.

    Vi bor til leje i noget gammelt lort til en alt for høj husleje og med højt forbrug. Vi kigger efter andet at bo i, men det vi finder til udlejning er bare dyrere.

    Vi har kig på 2 huse i området som ligger til knap 1,5 mio. Det er jo til at have med at gøre.

    Huset vi har set har brutto omkring 9000 og netto på 8000 pr måned, hvilket dog er mere end vi giver nu. Men hvis vi vælger afdragsfrit koster det knap 4400 pr måned og ellers Rtpl på knap 4300 pr måned. Hvilket er noget mindre end det vi betaler nu.
    Ved godt at vi dertil skal sætte penge af til husforsikring, opsparing til hus osv, samt div afgifter. Men vi betaler ca 10.000 alt incl nu, og det mener jeg godt vi vil kunne bo billigere for i vores eget.

    Jeg tænker, jeg er færdig med at læse om ca 4 år, og har gode jobmuligheder. Om 5 år har vi ikke udgifter til inst til børn mere, færdige med lån på 300.000 så er der jo mere luft til den tid.

    Kan alle søge afdragsfrit?
    Kan man købe hus med henblik på afdragsfrihed med det samme?
    Og i hvor mange år kan man få afdragsfrihed?

    Håber nogle kan komme med nogle gode råd 🙂

    #188124
    thsvForfatter

    Glem købet, hvis I ikke har råd til den ydelse, der oplyses, som kræver 5% udbetaling og penge til advokat og tinglysning, altså mindst 100.000 kr i opsparing i dette tilfælde.

    Og I sparer ikke 3.600 kr netto på et hus til blot 1,5 millioner ved at vælge afdragsfrit lån med fast rente. Besparelsen er ca. 1.800 kr ved RDs satser for RK-lån.
    Og hos f.eks. TotalKredit ydes slet ikke afdragsfri lån over 60% mere.

    Man skal ikke basere et huskøb på den lave variable rente, som jo netop er variabel og hurtigt kan komme over 5% igen (det var den i 2009).

    Din notering i RKI vil nok osse gøre, at I ikke kan komme til at købe før end den gæld er ude af verden. Ligeledes er jeres fælles gæld på 300.000 kr en voldsom post, og de 8.000 kr I betaler på dette, viser jo blot hvor dyr gæld er.

    #188126
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar. Er enig du har helt ret i mange af de ting du skriver, men jeg tænkte bare det måske kunne være en mulighed. For det er dælme lige før det er dyrere at leje end at eje hvor vi bor.

    De 8000 kr vi betaler pr måned er selvvalgt, og vi er færdige med hurtigere når vi betaler så meget, så derfor.

    #188128
    thsvForfatter

    Nu kender jeg ikke renten, men alt under 6.500 kr vil føre til en løbetid over 5 år.
    Alene afdraget skal jo være 5.000 kr om måneden, hvortil kommer renterne, f.eks. 12% i årlig rente fører til 6.670 kr om måneden i ydelse.

    Men umuligt at vurdere om en bank vil hjælpe jer, måske et hus fra en tvangsauktion, hvor bank/kreditforening har penge i klemme kan være en mulighed, men tag en snak med din bankrådgiver.

    #188130
    MichaelForfatter

    Der er ingen grund til at gå i banken. En RKI-registrering medfører automatisk en diskvalifikation til enhvert lån uanset formålet.

    #188136
    AnonymForfatter

    Ja, det lyder nok lidt kedeligt, men jeg ville gøre rigtig meget for at finde en billigere lejebolig.

    #188138
    fk2001Forfatter

    Hvis du tror det er billigere at købe/eje et hus til 1,5 mio, tilligemed uden nogen udbetaling, sammenlignet med at give 6000-7000 kr i leje, så vil jeg anbefale at du bliver i en lejet bolig, indtil du får lagt et realistisk budget over udgifterne, der er ved at være boligejer.

    #188944
    AnonymForfatter

    Når man er registreret i RKI kan man ikke købe hus. Man kan ikke blive godkendt til noget lån nogle steder. Spar hellere lidt sammen og find et billigere sted at leje med en billigere opvarmningsform. I kunne måske i en periode betale mindre på jeres lån og lægge differecen til side så i hurtigere kan spare op til et indskud. Og når I så har fundet et billigere sted at bo, så kunne i sætte ydelsen på lånet op igen.
    Held og lykke.

    #190414
    AnonymForfatter

    Men hvordan kan du få SU når du er i RKI…? står over for en tvangsaktion og vil nemlig rigtig gerne læse videre men er lidt nervøs for om det kan lade sig gøre at optage SU lån når vi sikkert ender i RKI pga Tvangaktionen…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.