Køb af hus og alt omkring penge osv.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93208
    AnonymForfatter

    Vi er en familie som er 2 voksne og 4 børn. Jeg (mor) er lige startet med at læse igen og skal læse i ca 4 år fra nu af. Og får således su + sulån i de næste 4 år. Jeg er desværre i rki, pga noget selvstændigt der ligger nogle år tilbage.
    Min mand tjener godt og er ikke i rki. Men vi har fælles lån på ca 300.000 kr som vi betaler 8000 kr af på hver måned. Dertil kommer min gæld som vi betaler lidt på også, og som jeg er registreret i rki for.

    Ved vores situration ser tåbelig ud, og jeg burde da heller ikke læse, men det er en invistering i vores fremtid. Jeg er uddannet i en branche hvor man kun lige får en mindsteløn på lidt over 110 kr i timen. Der er kun i fremtiden udsigt til dårligere arbejdsvilkår og arbejdstider, så derfor læser jeg videre.

    Vi bor til leje i noget gammelt lort til en alt for høj husleje og med højt forbrug. Vi kigger efter andet at bo i, men det vi finder til udlejning er bare dyrere.

    Vi har kig på 2 huse i området som ligger til knap 1,5 mio. Det er jo til at have med at gøre.

    Huset vi har set har brutto omkring 9000 og netto på 8000 pr måned, hvilket dog er mere end vi giver nu. Men hvis vi vælger afdragsfrit koster det knap 4400 pr måned og ellers Rtpl på knap 4300 pr måned. Hvilket er noget mindre end det vi betaler nu.
    Ved godt at vi dertil skal sætte penge af til husforsikring, opsparing til hus osv, samt div afgifter. Men vi betaler ca 10.000 alt incl nu, og det mener jeg godt vi vil kunne bo billigere for i vores eget.

    Jeg tænker, jeg er færdig med at læse om ca 4 år, og har gode jobmuligheder. Om 5 år har vi ikke udgifter til inst til børn mere, færdige med lån på 300.000 så er der jo mere luft til den tid.

    Kan alle søge afdragsfrit?
    Kan man købe hus med henblik på afdragsfrihed med det samme?
    Og i hvor mange år kan man få afdragsfrihed?