Tillæg på prioritetslån – nogle erfaringer med Danske Bank?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87344
    AnonymForfatter

    Hej alle
    Jeg skal til at optage nye lån i vores hus via (helst) Realkredit Danmark/Danske Bank.
    Jeg vil denne gang dele lånet, så ca. 25 procent kommer via et prioritetslån, der virker som en genial løsning.

    MEN, min bankrådgiver har lige sagt, at jeg kan forvente en rente på ca. 5 prc.

    Når jeg tjekker Nykredits hjemmeside, så tilbyder de en friværdiskonto på 4 prc + 0,5 i tillæg. Skandiabanken er helt nede på 3,98 (deres tilbud kan dog ikke helt sammenlignes, da de kræver 1. prioritet i huset med højst 20 prc. belåning i andet).

    Mit spørgsmål: Har nogle af jer erfaringer med at presse Danske Bank til et mindre tillæg?

    Min samlede lån overstiger ikke 60 prc. af husets værdi.

    Jeg kan ikke forstå, hvis Danske Bank ikke kan matche Nykredit! For fx 500.000 er der 2.500 kr. i forskel på hhv. 5 og 4.5 prc. Det overgår jo alle andre gebyrer og renter man ellers springer til højre og venstre for at undgå.

    På forhånd tak

    Morten

    #107826
    AnonymForfatter

    hej Morten.
    Hvis dine lån er under 60% af husets vurdering så er det ikke sikkert at det er billigst for dig at optage et prioritetslån, hvis du ved hvad du vil bruge pengene til er det måske nemmere at sige hvad der bedst kan betale sig.
    Ofte er et tillægslån det billigste, da et prioritetslån er et kassekredit-lignende lån.

    #107830
    AnonymForfatter

    Prioritetslånet skal indgå som en regulær del af financeringen. Det er ikke til forbrug.
    Hvad tænker du på med tillægslån, fx et rentetilpasningslån på 25 procent af belåningsgraden?
    mvh
    Morten

    #107836
    AnonymForfatter

    hej igen.
    Et tillægslån er bare et lån mere, hvis man forestiller sig at man har købt et hus på Amager for 10 år siden for 1 million og nu sklaman skifte taget der koster 250.000 , så får man en ejendomsmægler ( de samarbejder altid med realkreditinstitutterne ) ud og vurdere huset med henblik på et tillægslån ( så er vurderingen sat 10-20 % lavere )og lad os sige at det bliver vurderet til 3,5 så kan man låne op til 2,8 mill.
    Du kan så bare vælge det billigste for dig, hvis man har luft nok i økonomien så er et 3% fastforrentet 10 årigt lån nok det billigste.

    #107838
    AnonymForfatter

    Hej endnu engang
    Er det sådan at du har et flekslån på ca. 2 mill. der skal refinancieres til næste år ?
    Prioritetslån kan jeg ærligt talt ikke se fidusen ved, måske kan nogen af jer andre forklare mig hvad fidusen er for andre end banken ?

    #108012
    ArnieForfatter

    Vi har skiftet fra et kreditforeningslån til boligprioritet hos Skandiabanken.

    Vi indfriede et realkreditlån med 12 års restløbetid til kurs 96. Omkostningerne ved skift var meget små, så det hev restgælden ned med 4%.

    Vi har valgt 30 års løbetid og de 10 første som afdragsfrit. Men afdrager som hidtil og får efterhånden et stort fribeløb.

    Så skal vi bruge penge til uforudsete udgifter eller til bilkøb har vi dem allerede som låneret og så til meget billig rente og uden låneomkostninger.

    Vores opsparing er flyttet til boligprioritets kontoen og nedskriver gælden, hvilket i princippet giver markedes bedste indlånsrente.

    Budgetservice er også flyttet, så vi ikke længere må nøjes med 0,075% i rente, men istedet 3,9%

    Men husk at boligprioritet renten kan stige fra dag til dag – så der skal være luft i økonomien til en rentestigning.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.