Hvorfor pleje gæld ?

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87300
    AnonymForfatter

    Jeg undrer mig over den herskende tankegang blandt husejere og finanseksperter. I sidste uge skulle vi omlægge lån hos Nykredit. Vi har et f5 lån, som udløber nu. Restgælden er godt 637.000,- Hertil har vi et pauselån på 160.000,- med 9 år tilbage. Da vi optog f5-lånet valgte vi kortere afdragstid mhp at knokle gælden af så hurtig som muligt. Vi er begge offentligt ansatte i den nederste del af hierakiet, dvs under 30.000,- samlet efter skat, og jeg er af den holdning, at det vil være sjovere at tjene penge, som vi hver måned kan overveje at bruge eller spare op med, end hver måned at skulle lægge det meste på sin budgetkonto af tvang. Skattefordelen ved gæld i huset synes ikke at være nær så fordelagtig som fx at kunne investere for sjov i obl og aktier.

    I øvrigt vil min mand gerne overveje efterløn om 7 år, hvorimod jeg skal blive 20 mere på arbejdsmarkedet. Derfor vil det da være fint med en meget lille boligudgift, når han stopper.

    Nykredit syntes at vi skulle have både forsikringer og pensioner kigget efter og kom med et tilbud, hvor vi kan sidde godt i det, når vi bliver gamle, men til gengæld vil vores daglige økonomi ikke ændre sig nu. Hvad er der dog sjovt ved at binde sine penge i 20 år frem, med årlig udgiftsstigning på forsikringer på godt 7000,-?

    Hvorfor pleje gæld i stedet for at forvalte et overskud ( af en ringe løn )? Jeg synes det levner meget ringe plads til kreativitet.

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.