Finansiering af uopført rækkehus

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87264
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer om jeg skal købe et rækkehus som endnu ikke er opført. I så fald skal der i starten falde en bankgaranti på 25% og senest to måneder før overtagelsen skal der falde en bankgaranti på det resterende beløb. Det virker rimelig nok, så vidt jeg kan se.

    Nu har jeg fået at vide, at hvis jeg har et realkreditlån i min nuværende bolig, så kan det faktisk flyttes til den nye bolig, hvis det passer med datoerne – hvordan kan det lade sig gøre, og hvornår kan det være en fordel ?

    #107248
    AnonymForfatter

    Du kan sagtens flytte et lån til en ny ejendom. Men du kan ikke spare tinglysningsafgiften mere, som man kunne tidligere.
    Din besparelse ligger alene i sparede kurtageomkostninger, da du ikke skal købe/sælge obligationerne igen.

    #107250
    AnonymForfatter

    Det samme gælder vel ikke hvis jeg køber en bolig der allerede er belånt. Her mener jeg, at man kan spare både tinglysningen og kurtage hvis jeg overtager sælgerens realkreditlån – er det ikke rigtig forstået ?

    #107252
    AnonymForfatter

    Jo det er rigtigt. Tinglysningsafgiften følger ejendommen. Overtager du et eksisterende lån, slipper du med et gebyr på ca. 1.000 kroner.

    #107254
    AnonymForfatter

    Tak for dine svar

    Har du mulighed for at illustrere med et eksempel, hvordan datoerne skal passe for at jeg kan flytte et realkreditlån fra nuværende bolig til ny bolig ?

    Hvornår kan det være en fordel at flytte et eksisterende lån til en ny bolig ?

    #107256
    AnonymForfatter

    For det første skal dit realkreditinstitut godkende “belåningen" af den nye ejendom, da de jo ændrer i deres sikkerhed.

    Dernæst skal du koordinere dit salg med dit køb.

    Når du køber, skal du jo deponere købesummen på overtagelsesdagen.
    En del af denne finansierer du med salgsprovenuet, men salgsprovenuet får du først, når du har flyttet lånet over i den nye ejendom, så det ikke giver anmærkninger på skødet til den ny ejer.

    Du kan derfor ikke helt undgå en mellemfinansiering i din bank

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.