afdragsfri rentemax eller fast – kursfølsomhed/varighed

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91609
    AnonymForfatter

    Er ved at finansiere et nyt hus – men er meget i tvivl om hvilket realkredit lån vi skal optage. Huset koster 2,8 milioner kroner, hvoraf 2,3 finansieres som realkreditlån og 0,5 som banklån, så det er et relativt stort banklån med rente på 7%. Vi tror – og det er blot en forudsætning vi har fastlagt – at renten jævnt stiger de næste 3 år med en rentestigning på ialt 2%. Vi har på BRF kredits beregner beregnet at vi så kan indfri rentemax til kurs 83 cirkaa og fast 4% til kurs 77 – lyder det realistisk. Nogle siger at så store kursfald/-gevinster kan man overhovedet ikke forvente. Hvis kursfaldene/-gevinsterne er som nævnt vil vi nok vælge rentemax da vi så også får afdraget en stor del af boliglånet grundet den lave rente i starten. Hvis så store kursfald/gevinster ikke er tilfældet tænker vi måske at vælge f5. Så er vi sikre på at kunne afvikle banklånet på ca 5-6 år. Med fastrentelånet vil det tage ca 10 år (ved samme totale nettoydelse. Hvad skal man vælge – hvorfor??? Det vi bl.a. ønsker at vide er hvad vi kan forvente af indfrieklseskurs på rentemax og 4%fast bliver, hvis renten stiger 2% indenfor de næste 2 år. Er der nogen der kan hjælpe???Takker på forhånd

    #163904
    thsvForfatter

    Det var en ret høj rente på banklånet. Ca. 5% bør være opnåeligt.
    Prøv Nordea og DB istedet for!
    I skal under ingen omstændigheder optage lån hos BRF, deres kurser er dårlige, og deres online-rådgivning passer ikke.
    4% 30 år kan du tjekke kurserne på i efteråret 2008, serie 2035 og 2038, kursen var i starten af 80’erne, de den lange rente var 7%.
    Rentemax-lånet tror jeg ikke på vil falde til den kurs, da løbetiden med den fastlåste rente er begrænset til 2018 eller 2021, som jeg ser de lån.

    Udfra jeres forudsætninger bør I klart vælge 4% 30 år uden afdrag og et boliglån over 10 år, så jeres afdrag koncentreres på dette lån.
    At du overhovedet bringer Flekslån på banen forstår jeg ikke, hvis du tror på at den lange rente stiger 2% på blot 2-3 år.

    personligt tror jeg at F1-renten vil stige, men den lange rente stabilisere sig, og måske endda falde så 3½% 2044 åbner i 2012.
    Som ny køber ville jeg vælge F5-afdragsfri for at sikre renten i 5 år, og bestille en fastpagt-aftale med præsten (=blive gift).
    Køb af et hus sammen er en stor beslutning, og ægteskabet vil sikre jer og jeres børn mod økonomisk ruin. Og lær at tolere den andens fejl, men vær tro mod hinanden.

    #163910
    AnonymForfatter

    Tak for indlæg. Det var interessant – det har jeg ikke tænkt over – at den korte rente kunne stige og den lange falde – men de er jo langt fra hinanden så det virker naturligt. Men hvorfor tror du det skulle ske??

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.