Adm. bidrag

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87199
    AnonymForfatter

    Hvordan beregner man realkredit-institutternes administrationsbidrag?

    Såvidt jeg har forstået er det af restgælden, men det passer bare ik helt på mit lån.

    Kan nogle hjælpe?

    #106672
    MichaelForfatter

    Bidragssatsen fastlægges når lånet optages og her lægges belåningsgraden til grund for bidragssatsen. Jo højere belåningsgrad (op til 80%), desto højere bidragssats. Satsen ændres ikke i lånets løbetid, medmindre der optages et tillægslån. Det er altså ikke nok at omlægge lånet.

    Restgælden har ikke noget at sige for bidragssatsen.

    #106680
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Tak for svar….

    Men det månedlige beløb man betaler i bidrag hvordan beregnes det? Er det eksempelvis 0,42% (min bidragssats) af restgælden eller hvordan?

    #107124
    AnonymForfatter

    Jeg vil lige gøre opmærksom på, at administrationsbidraget på ingen måde er helligt – det kan genforhandles til enhver tid. Så er man godt forberedt og parat til at argumentere, er det min klare opfattelse, at man skal forhandle – også under løbetiden!

    #107126
    MichaelForfatter

    Har du selv kunnet forhandle en lavere bidragssats mens lånet kører? Umiddelbart står man jo lidt dårligt, da det jo er temmelig dyrt at flytte selskab, når man regner omkostninger+kurstab med.

    Jeg spørger fordi mit eget lån nu er i intervallet 0-40%, mens det var 80% ved oprettelse.

    #107128
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig står man ikke med de bedste kort som låntager, men administrationsbidraget skal afspejle kreditinstitutionens faste omkostninger plus en risikovurdering. Og de faste omkostninger udgør nogenlunde 0,28-0,32 procentpoint af administrationsbidraget. Risikovurderingen er resten, og derfor kan og og skal den afspejle de reelle forhold.
    Jeg vil give dig ret i at man som almindelig husejer ikke er i besidelse af de store trumfer, men alligevel er det vel i kreditforeningens interesse, at de har tilfredse kunder, der opnår en fair behandling, der handler butikken igen. Derfor skal man også tage fat i ærmet på sin kreditforening for at høre til situationen.
    De store armbevægelser og dermed også de store økonomiske fordele kan man naturligvis kun gøre, hvis man har store lån – men lidt har også ret.
    Man skal også huske på, at det er kreditforeningen, der selv har vurderet ejendom mv. og tilmed har pant deri – så de vil (næsten) aldrig opleve et økonomisk tab. De sidste ti år har kreditforeningerne ikke haft tab, viser analyser foretaget af nationalbanken. Nationalbanken har i deres kavartalsoversigter ogsåflere gange påpeget den manglende konkurrence på markedet,og dermed er der også sat fokus på området, som fohåbenlig vil medvirke til at løsne op for forhandlingsmulighederne. Prisstivheden på området har jo nemlig bevirket, at den generelle opfattelse er, at administrationsbidrag ikke kan genforhandles.
    Til slut – ja, det kan lade sig gøre at forhandle sine satser ned.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.