Hvor meget kan man låne?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87196
    AnonymForfatter

    Hej.

    Er der nogen som kan give et fingerpeg omkring hvor meget et realkreditinstitut er villig til at låne en enkeltperson hvis denne ønsker at købe et hus eller en ejerlejlighed som førstegangskøb. Årsintægt er på ca. 500k fra eget drevet firma, men som er nyopstartet (ca. 9 mdr. gammelt). Derudover har jeg ca. 150k i rede penge. Er der stor forskel på hvor langt de forskellige realkreditinstuter vil strække sig?

    M.v.h. Dennis.

    #106658
    MichaelForfatter

    Tommelfingerreglen er, at du kan lån 2,5 – 3X din bruttoårsindtægt, dvs. max. 1,5 million i dit tilfælde (forudsat at du ikke har anden gæld). Der er ikke den vilde forskel selskaberne imellem og det vigtigste er jo, at du er istand til at betale ydelserne og kan leve fornuftigt imens. Det nytter ikke noget, at du låner 2,5 million og så skal leve af mælkebøtter de sidste 14 dage i hver måned.

    #106660
    AnonymForfatter

    Tak for info, det vil jeg skrive mig bag øret. Og jo tingene skal naturligvis hænge sammen økonomisk.
    Men er der ikke flere ting i det? Laver lånudbyderen ikke en vurdering af hvor risikofyldt indtjeningen er for låntageren. Der er vel forskel på om en virksomhed, ejet af låntageren har haft en god indtjening i eks. 10 år sammenlignet med kun et halvt år. Og hvad med typen af virksomhed? Der er vel også en forskel på om virksomheden sælger sko eller om den spekulerer i ejendomme som er måske er mere risikofyldt osv. Og hvad med hvis man har en lav indtjening (eks. 100k om året) men eks. har 1 million stående på sin konto, hvilket gør at man alligevel kan sidde i noget i dyrt, antaget at man tærer på sin million. Bliver alle disse ting ikke taget i betragtning og isåfald havde jeg en ide om at spændet for hvad lånudbyderne kunne/ville tilbyde var større.

    #106664
    MichaelForfatter

    Hej igen

    I tilfældet realkreditlån, ligger sikkerheden i at kreditforeningen har 1. prioritet i huset, dvs. de får altid dækket deres tilgodehavende først i tilfælde af tvangsauktion. Selvfølgelig vurderes låntagers muligheder for at betale afdrag på lånet til tiden, så jo: En nystartet virksomhedsejer er mere risikabel end en lønmodtager der har været i job i 10-15 år. Jo større lån, jo mere vil kreditforeningen skele til låntagers stabilitet – ingen tvivl om det. Bedst er det, hvis der er to om et lån, så alt ikke afhænger af én bestemt person.

    Dit eksempel med en årsindtægt på 100K og en kontosaldo på 1 mill (lidt tænkt måske), ændrer faktisk ingenting. Da kreditforeningen jo ikke får pant i millionen, har de ingen sikkerhed overhovedet. Personen kunne f.eks. vælge at købe en stor Mercedes dagen efter huslånet blev godkendt, hvorved millionen pludselig var væk. Derimod kan millionen bruges som afdrag på huset, dvs. der kan købes et hus til 1,3 mill, hvor lånet så udgør 300K.

    Held og lykke med dit førstegangskøb 🙂

    #106670
    AnonymForfatter

    Hej Dennis.

    Som ansat i et pi, kan jeg kun råde dig til at forhøre i hvert kreditinstittut eller i din bank. Med de lånetyper vi har idag er der ingen tommelfingerregler mere. Har tit oplevet at der lånes afdragsfrit uden at en familie ville kunne have råd til et fastforrentet lån, uanset om diverse direktører fra både Nykredit , RD eller andet siger man ikke gør det.

    Vi lever en gang, og stoler og regner du med dit firma i fremtiden er det bare at komme i sving, men husk at priserne ikke vokser en vej altid…En dag går det ned..

    Jeg vil foreslå at du først kigger på hvor du ønsker at bo, kigger på størrelsen, og så på priser evt. via ejendomsmægleres hjemmeside, for at se om det passer til din nuværende økonomi. Det er jo ikke beløbet der sætter dine ønsker og behov i starten !!

    #106674
    AnonymForfatter

    Hej Michael og Bosse.

    Takker for de gode svar og baggrundsviden, som har givet mig en bedre ide om hvordan tingene hænger sammen. Jeg vil nu se at komme i sving.

    M.v.h. Dennis.

    #106676
    Niels (31)Forfatter

    Kom nu ikke for hurtigt i sving, da jeg ser et prisfald for huse og ejerlejligheder i løbet af indeværende år, og så ville det da være dumt ikke lige at vente lidt, men hvis du har anden fast ejendom i forvejen, så går det jo lige op.

    Tro aldrig på bankrådgivere og ejendomsmæglere, de vil aldrig indrømme at hverken aktier eller huspriser kan falde; allerhøjst vil de sige at priserne vil flade ud, men historien siger nogen anden for begge kategorier.

    Dette er kun en advarsel til førstegangskøbere……

    #106678
    MichaelForfatter

    Sludder og vrøvl…

    Historien viser netop, at fast ejendom altid har været en god solid investering – set over en lang årrække. Det er klart, at der altid er op- og nedture, men generelt ER det er sikker investering. Det samme gælder iøvrigt aktier. Der er iøvrigt intet der tyder på massive prisfald. Økonomien er generelt rigtig godt i DK, renten lav, arbejdsløsheden er næsten væk og efterspørgslen på huse og lejligheder (omkring de store byer) er stadig meget høj. Hvad får dig til at tro, at alt dette vender på ét år? En mindre rentestigning ændrer ikke billedet nævneværdigt.

    #106686
    AnonymForfatter

    Hej Niels.

    Jeg skrev tidligere at jeg var ansat i branchen, og jeg nævnte også at priserne kunne falde så den med at bankrådgivere og ejendomsmæglere aldrig ville sige det holder vidst ikke. Læs og forstå min ven, og når vi rådgiver folk nævner vi absolut at priserne kan falde, og hvilke lånetyper der så står bedst hvis man vil sikre sig. Vi er jo rådgivere…

    #106690
    Niels (31)Forfatter

    Ja, set over en årrække er det at eje sin bolig en lige så god investering, som alle andre, men heller ikke bedre, da den blot følger prisudviklingen mv.

    Jeg har netop solgt min lille ejerlejlighed (80 m2) på Frederiksberg, som på kun11 år var steget fra 600.000 kr. til 2,9 mill kr., da jeg ikke vil have så mange penge stående i en bolig. Når først skattestoppet fuldt slår igennem, vil den månedlige husleje nemlig være på 13000 Kr., som fremkommer ca. således:
    Fællesudgifter 2600 kr., ejendomsværdiskat 2500 kr., ejendomsskatter 500 kr., samt ikke mindst et realrentetab på ca. 3% pr. år, altså ca. 7500 kr. pr. md.

    I stedet har jeg købt en pæn, morderniseret andelsbolig med god beliggenhed til blot 200.000 kr. til blot 2600 kr. pr. måned alt incl, sågar KabelTV.

    Mit overskud ved handelen 2.5 mill har jeg så valt at indsætte på en ratepension i en pensionskasse, således at jeg nu næsten ikke betaler skat mere.

    Grunden til dette er at jeg ikke ser nogen stigniger i hverken aktier eller fast ejendom indenfor denne tidshorisont, ligesom jeg ikke mindst tilfældigt fik tilbudt en andelsbolig; for man skal jo have noget at bo i.

    #107060
    AnonymForfatter

    Hej Bosse
    Står også og skal bruge et lån – vi er et par med kun én indtægt da den ene har et år tilbage af studierne. Vil gerne bygge men har fået at vide af den lokale bank at de kun giver lån til huskøb/-byggeri når man har to indtægter.
    Det lyder somom Bosse kommer fra en mindre konservativ bank – kan du evt. give et forslag til nogle knap så konservative banker man kan snakke med? (det er ikke regnestykket der ikke hænger sammen, vores bankrådgiver mener faktisk vi burde få lånet men den interne kreditafdeling har en anden holdning)

    Med venlig hilsen

    Husbygger in spe

    #107452
    AnonymForfatter

    Undskyld jeg bumper en gammel tråd, men jeg har lige en enkelt ting her: Sørg for at spørge nogle forskellige steder hvad i kan låne. Min kæreste og jeg spugte en bank og to realkridinstitutter og svarene blev at vi kunne købe for 3,1 mill. til 4,5 mill! Ja, så stor forskel er der. Dog vil jeg tro vi vil sidde for hårdt i det hvis vi køber for 4,5 mill, men de vil gerne låne os pengene.

    #107454
    MichaelForfatter

    Har dine forudsætninger ændret sig ifht. hvad du startede med at skrive? Hvis ikke, kan I altså låne 4.350.000 kr, hvilket koster mere end 20.000 om måneden EFTER skal vel at mærke?! (I skal jo også have et alm. banklån) Kan I virkelig klare det?

    Hvilket realkreditinstitut/bank har givet jer dette tilbud? Det kunne da være interessant at få frem i lyset. Bruger man tommelfingerreglen jeg nævnte før, skal I altså tjene knap 1,5 mill. tilsammen før skat?!

    #107456
    AnonymForfatter

    Vi spurgte Danske Bank, BRF kredit og Nykredit. Du har ikke alle forudsætningerne dog, så dem jeg kan lige ridse op.
    Vi kommer med et provenu fra salg af en ejerlejlighed på ca. 1,2mill kr. og har en opsparing på ca. 400000 kr. Så vores egenfinansiering er rimelig stor her.

    Det var Danske Bank som mente vi kun kunne købe for 3,1 millioner, og vi gider sådan set heller ikke tale med dem mere. BRF ville godkende os for 4,5 og Nykredit har godkendt os for ca 4 og vil gerne gå højere men vi skal lige have en konkret bolig i søgelyset før de vil regne på det.

    Til at lægge budget kan jeg forresten anbefale det program man kan downloade fra Nykredits hjemmeside. Det var det Nykredit selv brugte 😉

    #107470
    AnonymForfatter

    Hej Husbygger
    Jeg ved ikke hvilket pi bosse kommer fra, men jeg har ikke hørt den regel du nævner med 2 indkomster før – det lyder lidt som en ‘dårlig’ undskyldning. Man ser på jeres samlede rådighedsbeløb for at kunne vurdere (om) hvor meget man vil låne jer. Nu ved jeg ikke hvor I vil bygge henne, men den ene indtægt skal jo også være af en vis størrelse og meget stabil, eller også skal der være damn gode muligheder for at den nu studerende kommer i job næste år, for at man som pi kan vove sig ud i at låne jer til byggeriet. Prøv at hør internetbankerne, jeg har ikke hørt der er nogen af dem der har de regler (Basisbank/Skandiabanken). – og så husk at få en god forklaring på evt. afslag. :)Pøj pøj!

    /Madzen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.