6% fast til rentemax 5% uden afdrag ? -helt tosset?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91224
    AnonymForfatter

    Hej mangler lige lidt indput

    Har et 6% fastforrentet med en restgæld på ca 800000kr(optaget til næsten kurs 100)

    Jeg er nu i den situation at jeg de ca næste 5 år godt kunne bruge nogle flere penge hver måned.

    Jeg overvejer derfor at lægge om til et rente max 5%(gældende i 8år)og uden afdrag i 10år – i totalkredit. den ligger i ca kurs 98 pt.

    Som udgangspunkt er jeg til det sikre og har også et 4% fastforrentet på ca 800000kr, som jeg ikke vil røre ved.

    Er det helt tosset og skifte til dette lån.

    #158834
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg vil anbefale, at du lægger dine lån sammen i ét 30-årigt 4% lån UDEN afdrag.

    På den måden opnår du en rimelig ydelses-besparelse – især hvis dine nuværende lån er med afdrag. Men nok så vigtigt, så placerer du dig i den optimale situation, hvis (når) renten stiger igen. Når den tid kommer, så kan du konvertere med op i rente og skære store lunser af din restgæld uden selv at skulle have afdrag op af lommen.

    Grunden til at du skal vælge afdragsfrihed er ikke fordi at du ikke skal ned i gæld. Men det er fordi, at de afdragsfrie lån er mere kursfølsomme, så du vil kunne skære mere af i gæld, når du konverterer op, end hvis du havde taget et lån med afdrag.

    #158844
    AnonymForfatter

    Jeg har et spørgsmål – er kursgevinsten skatpligtig eller er den skattefri?

    #158996
    AnonymForfatter

    Skattefri 🙂

    #159358
    thsvForfatter

    Ja, 6% er en pæn høj rente på et realkreditlån, men når det kun var på 800.000 kr, er det kun i bagklogskabens lys, at du skulle have opsagt lånet senest d. 31/7.

    Rentemax vil jeg fraråde, F1-afdragsfrit, eller F5, hvis du har en sikker tidshorisont på minst 4 år er mine anbefalinger.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.