Indfrielse af pantebrev

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90821
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har et pantebrev med en retgæld på 76074,- (kursværdi)
    Rente 8,75%
    Kurs 100
    Restløbetid ca. 7 år.

    Til dette betaler jeg 7106 i rente pr år. (vildt)

    Er der nogen som ved hvordan man beregner om pantebrevet med fordel kan omlægges til en anden låntype. Er det ikke noget med at man en stor ekstra omkostning hvis pantebrevet indfries for udløb

    Jeg har ikke anden gæld og stor friværdi i min bolig. Og jeg kan vel få en kassekredit på omkring 4%

    Hilsen Claus

    #151996
    thsvForfatter

    Rentebeløbet passer da fint med rentesatsen og restgælden.
    Så 7.000 kr i rente på et år er da ikke ret vildt, en boligejer med en mill. i 5% obl.lån betaler omkring 55.000 kr årligt i renter&bidrag.

    Kassekredit til 4%, hvorhenne finder du den?

    Typisk sats er 7-8% eller højere.
    http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Konti/konti-fra-18aar/Danske-24-7/Pages/Danske-24-7.aspx?tab=2#tabanchor
    Kassekredit lidt billigere, hvis du er under 28 år.

    Men du mener nok en boligprioritet, men der er jo ret høje oprettelsesomk.
    Typisk oprettelse 3.000 kr, tinlysning 1.400 + 1,5% stempel, ialt 5.700 kr., du sparer ca. 3.700 kr over de 7 år.

    Kan du ikke bare afdrage pantebrevet med et par ekstraordinære afdrag.

    Billigste alternativ er nok en kassekredit (gratis i oprettelse op til 50.000) til 7,45% og et ekstraordinært afdrag på pantebrevet, men har du behov for et større lån i boligen kan en boligprioritet overvejes.
    Snak med din bank om den bedste løsning.

    #152068
    AnonymForfatter

    Hej thsv,

    Tak for dit svar. Jeg vælger da bare afdrage pantebrevet med et par ekstraordinære afdrag. Det var slet ikke noget jeg havde tænkt over.

    #223220
    Dan MeyhoffForfatter

    Hej

    Jeg har en veninde som har et pantebrev på 335.000. Renten er 9,5% Restløbetid 21 år. Realkredit 1.070.000 på ca. 3,3%. Restløbetid ca. 20 år.
    Huset er vunderet til 1,5 mil. Hun er selvstændig. Hun har fået nej til at omlægge til laver rente. Hvad kan hun gør og, hvordan kan hjælpe?
    Jeg har ikke 335.000. Mindre kan vel gøre det. Indfrielse kursus er 102.

    Hilsen

    Dan

    #223238
    testForfatter

    Man kan jo ikke tvinge en omlægning igennem. Spørgsmålet er også hvor meget der reelt spares men du kan da bede hende om at spørge o andre butikker om de vil, men der kan stadig kun laves realkredit lån på 80pct af vurdering.

    Hvis du med den sidste sætning mener at indfrigelses kursen ikke er 102 må du jo bassere det på noget du ikke skiver,

    #223242
    morsdrengForfatter

    Som det ganske rigtig bliver oplyst, giver en vurdering af ejendommen på 1,5 million IKKE plads til et nyt eller yderligere realkreditlån som vil gøre det muligt at indfri pantebrevet.

    Om pantebrevet kan indfries før udløb og til hvilken kurs det eventuelt kan ske fremgår af betingelserne i pantebrevet, som under alle omstændigheder også skal respektere ændringer i vilkårene for og eventuel forhøjelse af realkreditlånet, medmindre betingelserne herfor allerede er aftalt i pantebrevet..

    Når pantebrevet ikke kan indfries ved optagelse af nyt eller yderligere realkreditlån, er det næppe særligt sandsynligt, at det vil kunne betale sig at optage et nyt pantebrevslån et andet sted, og bruge provenuet herfra til indfrielse af det eksisterende pantebrev. Ligesom pantebrevet skal indfries til r kurs 102 kan du også risikere, at det nyt pantebrev afregnes til en kurs under 100, hvilket naturligvis får betydning for den effektive rente eller ÅOP.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.