EDC Privatrådgiveren er i lommen på BRF

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87116
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har lige haft besøg at en rådgiver fra EDC Privatrådgiveren. I deres brochure ser det ud som om de ikke samarbejder med noget realkreditselskab.

    Det viste sig dog hurtigt, at den eneste grund til, at rådgivningen var gratis, var fordi jeg skulle vælge lån fra BRF eller forsikringer fra Alm.Brand.

    Jeg føler mig faktisk bondefanget, og har fortrudt den tid jeg har brugt med dem. Hvad pokker er rådgivningen værd, når det hele blot er en gang salgsgas. Det mindste de kan gøre er at melde rent ud og skrive tydeligt hvem de samarbejder med – det andet er usmageligt.

    #105930
    AnonymForfatter

    Af EDC’s hjemmeside fremgår at de samarbejder med andre: “Når vi kan tilbyde rådgivningen gratis, hænger det sammen med, at vi får provision af den bank, realkreditinstitut eller forsikringsselskab, som leverer produkterne til dig. De sparer til gengæld lønomkostninger til egne medarbejdere."
    Jeg har dog ikke set noget der tyder på at de modtager mest bestikkelse fra BRF/Alm.Brand. Hvad med at skrive og spørge dem om de tjener lige meget uanset hvilket produkt de sælger?

    #105932
    AnonymForfatter

    Jeg har allerede spurgt dem, og de har bekræftet mine bange anelser.

    Pointen er, at de kun kan tilbyde gratis rådgivning, hvis man er interesseret i BRFs produkter.

    Både i deres brochurer og på deres hjemmeside, står der “andre", men det dækker jo kun over BRF. Du kan ikke få gratis rådgivning hos Privatrådgiveren, hvis du vælger lån fra f.eks. RD eller NordeaKredit.

    Hvorfor ikke melde rent ud af posen, og skrive at de udelukkende tilbyder gratis rådgivning, hvis folk vælger lån fra BRF ?

    EDC Privatrådgiverene er ikke spor bedre end bankrådgivere der også lever af at sælge lån.

    Det hele bliver pakket ind som rådgivning – selv om det dybest set kun handler om salg.

    #105934
    AnonymForfatter

    For finansielle virksomheder gælder “§ 9. Har den finansielle virksomhed eller dens medarbejder/rådgiver i rådgivningssituationen en særlig interesse i rådgivningens resultat udover den almindelige indtjening, skal virksomheden inden rådgivningen informere kunden om arten og omfanget af den særlige interesse. “.
    Jeg ved at også ejendomsmæglerne (DE) har ‘Etiske regler’, men har dog ikke fundet dem.

    Så er der bare det problem at det ikke virker – ikke engang for bankernes vedkommende. Allerede god-skik reglernes vejledning giver mulighed for – som min bank gjorde det – at skrive på årsopgørensen “Amagerbanken samarbejder med Bankinvest", punktum, og så havde de opfyldt deres forpligtelse.

    Jeg har skrevet til både finanstilsyn og erhvervsminister men uden at komme igennem. Jeg påtalte manglende information om provisioner men fik svar at man ikke ville forbyde provisioner eller pille ved bankernes indtjeningsgrundlag iøvrigt.

    Men jeg kan opfordre alle til at benytte sig at EDC’s rådgivning og så lige før man køber et produkt, så sige farvel og tak og så selv søge det billigste/bedste produkt. For hvad BRF har, det har de andre osse i næsten identisk udgave.

    #105936
    AnonymForfatter

    For finansielle virksomheder gælder “§ 9. Har den finansielle virksomhed eller dens medarbejder/rådgiver i rådgivningssituationen en særlig interesse i rådgivningens resultat udover den almindelige indtjening, skal virksomheden inden rådgivningen informere kunden om arten og omfanget af den særlige interesse. “.
    Jeg ved at også ejendomsmæglerne (DE) har ‘Etiske regler’, men har dog ikke fundet dem.

    Så er der bare det problem at det ikke virker – ikke engang for bankernes vedkommende. Allerede god-skik reglernes vejledning giver mulighed for – som min bank gjorde det – at skrive på årsopgørensen “Amagerbanken samarbejder med Bankinvest", punktum, og så havde de opfyldt deres forpligtelse.

    Jeg har skrevet til både finanstilsyn og erhvervsminister men uden at komme igennem. Jeg påtalte manglende information om provisioner men fik svar at man ikke ville forbyde provisioner eller pille ved bankernes indtjeningsgrundlag iøvrigt.

    Men jeg kan opfordre alle til at benytte sig at EDC’s rådgivning og så lige før man køber et produkt, så sige farvel og tak og så selv søge det billigste/bedste produkt. For hvad BRF har, det har de andre osse i næsten identisk udgave.

    #105938
    AnonymForfatter

    Hej Henrik

    Det er rart at høre fra en person der ikke bare lader sig spise af.

    Hvis der er nogen der er interesserede i, at læse mere god skik i rådgivningen, så kan de med fordel læse følgende link, hvor §9 omtales på side 135:

    http://www.sam.sdu.dk/law/Divlinks/JE05/JuridiskeEmner05-CHJ.pdf

    VIl du se en oversigt over hvem der samarbejder med hvem, så ser her:

    http://www.taenk.dk/tt/2004/tt41/realkr/billig/skema/

    Hvad stiller man egentlig op med et firma som EDC Privatrådgiveren, der ikke ønsker at følge reglerne om god skik jf. §9 ?

    #105940
    AnonymForfatter

    Er ejendomsmæglere omfattet af ‘finansiel virksomhed’ eller har de deres egen etik (noget kunne tyde på det)?

    Det udemærkede link beskriver jo til en del svagheder – specielt når man osse læser vejledningen til ‘God skik’. Men hvad kan man gøre ved det. Forbrugerombudsmanden er sat ud af kraft af at erhvervsministeriet selv overtog opgaven. At brokke sig ved jeg jo som nævnt er nytteløst. Og at vi sidder nogle få personer herinde og lufter vores mening batter heller ikke.

    #105942
    AnonymForfatter

    Der står noget om ejendomsmæglernes etiske retningslinier her:

    http://www.el-bolig.dk/etik-regler.html

    #105944
    AnonymForfatter

    Det er helt fint at brokke sig over sammenblanding af salg og rådgivning, men har du tjekket om ikke EDC-rådgiveren har nogle fornuftige produkter på hylden?

    Realkreditlånene er for så vidt angår fuld belåning blandt de billigste
    Restfinansieringen er OK

    Forsikringerne kender jeg ikke noget til..

    #105946
    AnonymForfatter

    De har sikkert nogle udmærkede produkter, men det er er bare ikke det indlægget handler om.

    Det handler om, hvorfor EDC Privatrådgiveren ikke i deres markedsføring fortæller om samarbejdet med BRF. Det får kunden først at vide når de møder op i butikken eller får besøg af rådgiveren.

    Hvis de i deres markedsføringsmateriale fortalte om samarbejdet, så ville folk på forhånd vide, at det blot var salg skjult som rådgivning.

    Det svarer lidt til når et firma i annoncer med store overskrifter skriver “GRATIS", og når man så læser annoncen, står der videre “… er det ikke, men…".

    #105948
    AnonymForfatter

    Jeg har også haft besøg af EDC Privatrådgiveren, og vil give Karsten ret i at det ikke fremgår af deres reklamer hvem de samarbejder med. Det endte med, at jeg valgte at konvertere et 5% lån til en garantilån. Set i baklyset så er jeg blevet i tvivl om, det nu også var den rigtige beslutning, da jeg siden hen har fundet ud af at Totalkredit har nogle andre lån med renteloft, som jeg nok er større tilhænger af. Det er svært at sige nej, når man først får at vide at rådgiveren var sælger af BRF lån, når han sad hjemme i stuen til kaffe og kage.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.