Tager banken røven på mig?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90613
    AnonymForfatter

    Hej med jer.

    Da jeg er lidt usikker på om min bank tager røven på mig,derfor prøver jeg lige at spørge jer…

    Min situation er den jeg sidder i en andelslejlighed på Nørrebro, hver termin betaler jeg 16.250 kr af på mit pantebrevlån på 700.00 hvilket jeg finder relativt dyrt. Har kun betalt 9000 af på et år.

    Har derfor spurgt banken om de kan lave det til et andelsboliglån, så jeg sidder billigere. De har skrevet følgende:

    Dit nuværende lån er på kr. 691.000, og hvis vi laver et nyt lån på tkr. 702.000 (+/-) skal du ca. betale kr. 4.600-4.700 om måneden. Dit nye lån bliver med en rente på omkring 6,8%. Hvis dit pantebrevslån skal indfries koster det 10.000 kr. for tinglysning og etablering – vi tager ikke stempel.

    Hvordan lyder dette, tager de røven på mig?

    Med venlig hilsen
    pedro

    #148868
    AnonymForfatter

    Om renten er høj eller ej afhænger af hvor hårdt andelsboligen er belånt.

    Er der fx en friværdi over 500.000 er der tale om en meget dyr rente.

    Er andelsboligen belån 100% eller derover, er der tale om en okay billig rente.

    #148900
    thsvForfatter

    Du betaler 8% i rente på dit lån lige nu, så ja, din bank har snøret dig ved at give dig et lån som er pænt over de bedste tilbud på markedet. Men disse er så med variabel rente.
    http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Bolig/At-koebe-en-bolig/Andelsboliglaan/Andelsboligkredit/Pages/Andelsboligkredit.aspx?tab=2#tabanchor

    http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Bolig/At-koebe-en-bolig/ANDELSBOLIGLAAN/ANDELSPANTEBREV/Pages/Andelspantebrev.aspx?tab=2#tabanchor
    Er renten på de 8% en fast rentesats, som f.eks. Danske Bank tilbyder?
    Så ville jeg nemlig beholde mit lån, og glæde mig til, at renten stiger om nogle år.
    Dit lån får jeg til at løbe i 25 år. Husk at skattevæsenet betaler ca. 33% af dine renteudgifter via rentefradraget.

    Stempel på et andelslån kan desværre ikke overføres til en anden bank, og vil være ialt 11.900 kr på et lån på 700.000 kr.

    #148906
    thsvForfatter

    Er der tale om et pantebrevslån kan du vel foretage ekstraordinære afdrag istedet for?!

    Hvis lånet er indenfor 80% sikkerhed kan du ihvertfald opnå en rente på omkring de 5% flere steder.
    Eik banks sats er f.eks. 4,8%, men de 11.900 kr i stempel gør det jo dyrt at flytte lånet. Swedbank er helt nede i 4,35% på andelslån/kredit, så din banks tilbud på 6,8% er ikke særligt fordelagtigt.

    #150056
    onkelForfatter

    Forudsat at din økonomi er ok og lejligheden ikke er lån op over ørene så kan du nok handle lidt på prisen… Omkostninger lyder til at være ok.

    Men du skal selvfølgelig være opmærksom på at der er stor forskel på fastrente og variable rente – så besparelsen skal (efter min mening) være på mere end 1,2 % før jeg ville lægge om.

    Du kan sagtens skifte bank og genbruge din stempel for det gamle pantebrev – så det skal
    du ikke være bange for..

    Onkel

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.