Omlægning fra banklån til realkredit

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90566
    AnonymForfatter

    Vi har et banklån med restgæld 340.000 til 7,75%. Det er de 20% boligfinansiering + et mindre lån oveni. Restløbetid 17 år
    Vores realkreditlån er på 1.040.000 – 5% obligationslån, restløbetid 27 år.
    Kan vi med fordel omlægge til realkredit? Med hvilke omkostninger/risici?
    Foretrækker helt klart sikkerhed frem for “satsning", men kunne godt finde på at lægge
    et beløb i omkostning nu for at spare månedligt fremover.

    #148166
    thsvForfatter

    Sikkerhed, Hmmm!
    Ved fastforrentet lån satser du på en højere rente, som til gengæld er kendt i 30 år.
    Ved Flekslån satser du på at afdrage din dyre gæld først, og håber, at renten ikke stiger for voldsomt.

    Jeg ville i jeres tilfælde vælge følgende belåning:
    80% af boligens værdi som F1-lån uden afdrag
    Restlånet som Nordeas Boligskøbsprioritet til 5,25%, hvor overskydende kapital anbringes, og derved forrentes med 5,25%.
    Jeg mener ikke, at I har råd til forsikringen ved 5% lånet, når I har en ret voldsom bankgæld, der fordelagtigt kan afdrages først.
    Risikoen for stigende F1-rente de næste 2-3 år er ikke så voldsom.

    Er jeres ejendom steget i værdi siden købet?

    #148178
    AnonymForfatter

    nej, boligen har samme værdi – kr. 1,35 mio

    #148184
    thsvForfatter

    Jeres realkreditlån bør kunne øges til 1,08 mill., og bør som sagt lægges om til afdragfrit F1-lån, og bruge overskuddet til at få afdraget banklånet på max. 10 år.

    Jeres årlige ydelse vil i 2010 så falde fra de nuværende ca. 110.000 kr til 67.100 kr.
    Restgælden vil stige med ca. 15.000 kr til omlægningsomk.

    Ved omlægning til 5% OA istedet vil jeres restgæld stige med yderligere 38.000 kr, men den årlige ydelse falde til 101.000 kr. Og banklånet være afdraget på max. 10 år.

    #148188
    AnonymForfatter

    Tusind tak for hjælpen
    Det er en jungle for en rookie som mig, men det er vel bare
    et spørgsmål om at sætte sig ordentlig ind i det…

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.