Fra 5 % fastforrentet afdragsfrit til F1 afdragsfrit

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90497
    AnonymForfatter

    Er der nogen der kan sige om ovenstående er smart – med en restgæld på DKK 2.520.000 vil den månedlige ydelse falde fra DKK 8.094 til DKK 4.573. Det er selvfølgelig ret interessant.

    Selve låneomlægningen koster ca DKK 18.000 men derudover er jeg simpelthen ikke i stand til at vurdere om der er andre skjulte omkostninger udover risikoen ved en rentestigning, som jeg er villig til at tage.

    Og har det betydning at vi måske flytter om 1 – til 2 år?

    Håber nogen kan oplyse mig 🙂

    #148164
    thsvForfatter

    Jeg ville foretage omlægningen, men til F1 med afdrag for at udnytte den lavere rente til at nedbringe restgælden. Ydelsen ved dette lån på 2,54 mill. incl. omk. får jeg til ca. 8.500 kr netto om måneden. Og der afdrages næsten 60.000 kr alene i 2010 på lånet.
    Har I anden gæld, kan den spare rente selvfølgelig bruges til afdrag af denne gæld istedet.
    PS: Husk at ændre selvangivelsen, så I ikke får en skatteregning på 27.000 kr,grundet den lavere renteudgift.

    #149048
    AnonymForfatter

    Nu skriver du at man skal passe på at man ikke få et skattesmæk på 27.000 kr., skal den mere skat så ikke trækkes fra de 60.000 kr. man spare på renterne??

    Så en reel besparelse vil ligge omkring de. 30.000-45.000 kr?

    Hvordan ser du mulighederne for at konvertere i 2011 til et andet lån, hvis renten stiger til himlen? Så vil der komme et låneomlægningsgebyr på de 18.000 kr. som så igen undermindere den besparelse man ville få, eller hvad??

    Jeg sidder i samme situation, med et lån på 2 mil til 5%fastforrentet og et boliglån på 300.000 kr. som jeg meget gerne ville afdrage noget på..

    #149064
    thsvForfatter

    Nej, man sparer 81.000 kr brutto i renter eller ca. 54.000 efter at skattefordelen er modregnet.
    Hvis man ikke oplyser den lavere renten til Skat, så vil man få en skatteregning på de nævnte 27.000 kr!

    #149068
    AnonymForfatter

    Okay. Så tror jeg at jeg vil ned i banken og få mig et tilbud.

    Ser du det som et problem at man vælger at tag flekslån i 2010 og så skifte til fastforrentet i 2011?

    #149084
    AnonymForfatter

    Jeg ville (personligt) være påpasselig med at omlægge.

    Primært fordi du har en salgshoisont på et par år. Her slår en eventuel stigning i renten nemlig igennem på salgsprisen, som må forventes bliver mindre. Du skal altså ikke kun bekymre dig om du kan klare afdragene (som hvis du beholdt lånet i hele løbetiden) men også om værdien af lånet svarer til værdien af huset ved indfrielse (salg). Her har flex-lånen ikke samme fordele som et fast-forrentede kreditlån.

    Min personlige vurdering er, at risikoen for rente-stigning (= prisfald = tab ved salg set i forhold til låneform) er for stor i øjeblikket.

    Jeg ville derfor advare dig mod at tage denne risiko.

    #149238
    thsvForfatter

    Nej, ikke når I har et stort lån, hvor omlægningsomk. er relativt beskedne i pct. af gælden.
    Tror du på stigende lang rente, så behold 5% lånet. Det beskytter jeres friværdi bedre end et F1-lån, men ydelsen pr. måned er jo osse væsentligt højere (forsikringspræmie)

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.