Fra F1-lån til ???

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90402
    AnonymForfatter

    Hej

    Håber at kunne få lidt gode råd fra alle jer kloge hoveder herinde. Har læst en del af indlæggene igennem og kan ligesom fornemme at der kan være mange penge at spare ved at være sat ind i tingene omkring lånetyper, kursgevinster etc.. og ikke bare stole blindt på bankrådgiverens råd.

    Jeg har pt et F1 lån på 1.600.000 kr(afdragsfrit i 10 år) og et banklån på 350.000 kr til 8,25% i rente.

    Da renten højest sandsynlig vil stige i den nærmeste fremtid går jeg og overvejer om jeg skal omlægge lån men til hvad.

    Et fastforrentet lån på 4 % lyder ellers meget godt men til kurs 92 er der jo en del tab ved at optage dette lån.

    Hvad er jeres bud på den bedste løsning for mig, når jeg nu tror at renten stiger og gør mit F1 lån dyrere?

    #146072
    thsvForfatter

    F1-renten vil jo nok stige til 3,0% ved næste refinansiering.
    Så behold dit F1-lån, og afdrag maksimalt på dit boliglån.

    I mine øjne vil F1-lånet være det billigste målt over de næste 3 år.
    Stiger den lange rente voldsomt (til over 7%) er et fastforrentet 5% lån dog at foretrække.

    #146080
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    Når du skriver at hvis den lange rente stiger voldsomt (7%) vil du foretrække et fastforrentet 5 % lån.
    Men hvis renten er 7 % kan man vel ikke få lavet et fastforrentet lån på 5 %??

    #146084
    thsvForfatter

    F1-renten er ultralav, den vil stige med sikkerhed.
    Den lange rente er derimod rimelig normal, og kan både stige, falde eller fortsætte uændret.
    Tror du på stigende lang rente, skal du optage 5% obl.lån nu.
    Ellers er den forventede rentestigning på F1 beskeden nok til at gøre lånet billigst, og man skal ikke tænke på konvertering af 5% lånet om 2-3 år.

    Du skal altså gøre op med dig selv, had dine forventninger til fremtidens rente er.

    #146614
    AnonymForfatter

    Hej – omlægning af dit lån beror på hvad du forventer af renten i fremtiden og hvordan din risikovillighed er. Umiddelbart lyder de fleste meldinger på stigninger fra midt/ultimo 2010, men det er jo altsammen gætværk, så du kan have is i maven 1 år endnu måske, eller lægge om til fastrente nu hvor kursen faktisk også er ok på en 5’er.
    I øvrigt – er det et boliglån du har til 8,25% for det er da lidt højt er det ikke? Vores er hos Basisbank, jeg mener det er 7%, men det er også variabelt(?)

    #146656
    AnonymForfatter

    Jo, det er alt for højt, har også været i andre banker som kunne give henholdsvis 5,5% og 7% i rente. Så der venter nok et bankdkifte i nærmeste fremtid, medmindre min nuværende bank kan matche disse tilbud.
    Tror jeg beholder mit nuværende F1 lån et års tid mere og så må vi se om det på det tidspunkt skal konverteres til noget andet.

    Tak for jeres svar!

    #148172
    thsvForfatter

    Ja, din belåning bør jo være:
    80% F1-lån uden afdrag (det har du)
    restfinansiering som boligprioritet eller kredit, hvor al overskydende kapital kan placeres, således at du sådan set låner af dig selv.
    Billigste muligheder er BRF bank til 4,5% (80-95%) og Nordea 5,25% (80-105%).

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.