Overblik og rådgivning

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90393
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg søger råd og vejledning til, hvordan jeg bedst muligt skal agere på følgende.

    Jeg er for 4 måneder siden blevet single. Jeg har hus ( huset bor jeg selv i) og ejerlejlighed (som er lejet ud)Jeg er ejer af begge dele. Jeg har 2 fuldtidsstillinger for at få det til at hænge sammen, det ene job er tidsbegrænset. Jeg har haft en mægler ude for at vurdere huset….som har vurderet det til ca. 700.000,- under den pris jeg har givet for ca. 2 år siden.

    Jeg er usikker på om, Jeg skal sætte huset til salg og flytte tilbage i lejligheden…og tage den store gæld med mig. Og hvis og hvordan skal jeg gøre det praktisk. Situationen er psykisk ikke længere holdbar, da jeg konstant er nervøs for, at det ene job ikke længere er aktuelt og jeg vil ikke have mulighed for at finde et tilsvarende job.

    Håber på gode råd.

    Med venlig hilsen
    Buurhoff

    #146616
    AnonymForfatter

    Hej – sikke en mundfuld. Det kan man altså ikke svare på sådan lige. Umiddelbart ville jeg sige du skulle sælge og æde tabet, men det kommer altså an på tallene.. Det er selvfølgelig møgsurt (!) at tabe penge, men omvendt så er ydelsen på det tab du skal afdrage, sandsynligvis mindre end det du taber hver måned på at have to boliger? Og så fik du også noget ro i sindet, tænker jeg. Jeg synes helt ærligt du skal kontakte din bankrådgiver så de kan se på dine tal.

    #146660
    AnonymForfatter

    Det er ikke holdbart i længden at have 2 fuldtidsstillinger for at få det til at løbe rundt. På den anden side løses problemet vel ikke inden for en overskuelig tid ved bare at sætte huset til salg, for hvad er sandsynligheden for at få det solgt selv med et tab på 700.000 kr.?
    Hvordan ser regnskabet ud for den udlejede lejlighed – er der over- eller underskud?
    Hvilke lån er der i hus hhv. lejlighed? Kan lånene omlægges til en billigere rente og evt. til afdragsfrihed, så du kan klare dig igennem en periode, indtil ejendomsmarkedet bedres?
    Var det en mulighed at udleje huset i stedet for lejligheden? Eller kan der udlejes et eller flere værelser i huset, så du på den måde kan få et tilskud til betaling af omkostningerne?
    Vil salg af lejligheden evt. give et provenu, som kan anvendes til at nedbringe gælden i huset?
    Jeg er enig i, at det ville være godt at få hjælp i banken til at regne på de forskellige muligheder. Efter min mening er det sidste udvej at sætte huset til salg og æde tabet, så forsøg at vende alle muligheder inden beslutningen træffes.

    #148170
    thsvForfatter

    Hvad med at sælge lejligheden istedet, og omlægge belåningen i huset til afdragsfrit lån, kan det så løbe rundt?
    Et Forbrugslån på 700.000 kr er altså ikke småting, og vil koste ca. 8.000 kr om måneden i yelse at afdrage over 10 år.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.