Hvad er sammenhængen mellem priser på leje- og ejerlejligheder

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90253
    AnonymForfatter

    Gå lige ind på http://www.boliga.dk og søg efter lejelejligheder i København.

    Jeg brugte flg. parametre: postnummer mellem 1000 og 2100 og boligstørrelse mellem 50 og 70 kvadratmeter.
    Jeg fik 75 hits. Den billigste var 895 kr. pr kvadratmeter pr år. Den dyreste var 2181.

    I en artikel på Politikens hjemmeside kan man finde:

    “Som tommelfingerregel må man ikke lovligt tage mere end 900 kroner per kvadratmeter per år i husleje i hovedstaden.
    Det vil sige 3.750 kroner om måneden for en 50 kvadratmeter stor lejlighed – som så skal være i god stand med nyt køkken og bad. Er der tale om en ejerlejlighed, vil det kun i meget få tilfælde svare til ejerens reelle udgifter til boligen.
    Claus Højte fra LLO har set eksempler på 1.200 kroner i årlig husleje per kvadratmeter, og i huslejenævnet er det tal ofte blevet halveret."

    Klart misforhold.
    Der skulle vistnok være opstået en tendens til at boliglejere flytter ind i en lejelighed – så går der to måneder og så klager de til huslejenævnet. Jeg kan da godt forstå dem, hvem vil ikke gerne have halveret sin husleje?
    Hvis alle lejligheder blev udlejet til den “lovlige" pris ville priserne på ejerlejligheder nok også falde en del. Men det er jo ejerlejlighederne som handles på markedsvilkår, så det burde være den underlige “lovlige husleje" som blev sat betragteligt i vejret.

    Det minder næsten lidt om situationen med andelslejligheder for et par år siden. Der var også en underlig, ufornuftig statsregulering.

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.