Finasiering af huskøb…….hjælp!

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90183
    AnonymForfatter

    Hej.

    Vi kigger på hus til 2.400.000 kr. Vi vil gerne bruge 100.000 – 150.000 til forbedringer, men vi kan godt vente med dem til vores andel er solgt. Vi har selv 350.000 i opsparing. Husstandsindkomst ca. 750.000 kr. per år.

    Vi har en andelsbolig der er vurderet til 1.200.000 (nedsat ca. 250.000 kr.), som vi ikke skylder noget i og betaler 4000 kr. i husleje for.

    Hvis vi ikke får solgt andelsboligen, lejer vi den ud (der er fundet lejere).

    Ingen anden gæld og vi er godkendt i banken til at købe hus for 3.000.000 kr.

    Jeg er i vildrede med hvordan det ville være smartest at finanisere såvel den midlertidige periode med to boliger og så når andelen er solgt, hvad der så skal betales ud.

    Det er et hus vi forventer bliver vores hjem i mange år og vi ønsker at afdrage vores gæld løbende. Derfor tænker jeg på et 30 årigt fastforrentet 5 % obligationslån og resten i en andelsbolig kredit?

    Er det en god ide,- eller er der noget jeg har overset – ej tænkt på var bedre?????

    Håber på jeres hjælp, da jeg gerne vil have et alternativ til bankens forslag, der indeholder et dyrt 10 % boliglån……

    På forhånd tak!

    #141930
    thsvForfatter

    Skift bank!

    Eik bank tilbyder boliglånet til 6,6%, og Nordea har jo deres boligkøbsprioritet til 5,7%. Eller overvej en belåning af andelen, men der kan påløbe ret høje afgifter for det.

    Derudover er der problemer med 2 boliger, men hvis I er godkendt til køb af huset, uden at andelen er solgt, så er der ingen problemer, men husk at lejeindtægten fra andelen er skattepligtig, dog kan der modregnes udgifter, såsom boligafgift og evt. et kapitalafkast af andelens værdi, google evt. kapitalafkstordningen.
    Pas osse på med lejen på andelsboligen, der kan påklages af lejeren, hvis huslejen sættes for højt.
    Jeg ville nok vente med at købe hus til andelen var solgt, hvis det var mit valg.

    #141934
    AnonymForfatter

    Tusind tak for dit input. Det var lån i andelsboligen jeg også tænkte på.

    Lejen har jeg undersøgt og de lejere vi har fundet taler vi forkøbsret med samtidig med at jeg også vil finde en fair leje,- men tak for dit råd også her.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.