What to do, what to choose???

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90130
    AnonymForfatter

    Ja, endnu en newbie på bolig/kredit markedet. Vi er i vildrede om hvad vi skal vælge, dels af lånetyper, længde, selskab m.m.

    Situationen er således.
    Vi har kig på et hus til ca. 2 mio. kr.
    Vi har en opsaparing på 1,5 mio. kr.
    MEN
    Jeg er lige gået ned på deltid, for at kunne færdiggøre min kandidatgrad. Det kommer nok til at tage 3 år, og min kæreste har 2 år tilbage af sin udd.

    Vi har nok brug for at “spare" ned i huset, hvis vi vælger at sætte alle pengene ind i det, som med f.eks. en boligkredit konto, men har svært ved at gennemskue konsekvenserne. Samtidig overvejer vi at tage et lån med kortere løbetid for at få bedre kurs og lavere rente samtidig med at der ikke er den store forskel i det beløb der betales efter skat.

    Vi er ikke meget for de berømte F1 lån (er måske lidt konservativ der), men vi er lidt usikre på hvor stort et gamble det er at optage den slags lån, og hvis/når renten igen stiger, har det så kunnet betale sig?

    Samtidig har jeg forsøgt at sammenligne de forskellige kreditforeningers lånudbud, og umiddelbart er det svært at vælge. Det ser for mig ud som om kurserne på lån med samme vilkår er forskellige fra forening til forening… Nogen erfaringer?

    Jeg håber I vil kunne komme med et godt råd til os…
    5% fast over 30 år?
    4% fast over 10/15 år?
    Og hvad med en boligkreditkonto? Er det et reelt alternativ sammen med et fastforrentet lån? Eller er det bedre at låne mindre og så “have lidt på kistebunden"?

    Med venlig hilsen
    Den seriøst forvirrede førstegangskøber

    #141318
    thsvForfatter

    Det lyder som om, at et prioritetslån er det I skal optage!
    Renten er godt nok variabel, men til gengæld får I samme rente på indestående.
    Alternativt kunne i jo optage 2 lån:
    500.000 kr i fastforrentet obl.lån
    3-500.000 kr i boligprioritet, som I kan bruge af under færdiggørelsen af jeres studie.

    Men tag en grundig snak med banken, måske de slet ikke vil godkende jer til lån, hvis jeres rådighedsbeløb bliver for lavt.
    Der er ihvertfald ikke automatisk godkendelse af lån op til 60% mere.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.