fra fastforrentet 6 % lån til f1

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90102
    AnonymForfatter

    Hej
    Kan det betale sig at omlægge sit lån fra et fastforrentet 6 % lån til kurs 99,5 til et F1 eller F2 lån, synes vi sidder hårdt i det nu med de månedlige afdrag, og ville gerne have den månedlige ydelse ned, samtidig med at vi betaler af på gælden?

    Nogle gode råd? På forhånd tak 🙂

    VH Tina

    #140928
    AnonymForfatter

    Hvis I omlægger fra fast forrentet lån til flex lån, løber I den risiko, at ydelsen ikke længere er fast og kendt. Løber renten på kortfristede lån løbsk, får I virkeligt et problem.
    Når det er sagt, så har den korte rente – så vidt jeg husker – ikke været over 6% de sidste 10 år, og sidder man hårdt i det, så det nærliggende at give køb på sikkerheden og omlægge til et F1 lån.
    Men hvorfor fortsætte med at betale af på realkreditgælden? Hvis man ikke har til dagen og vejen, er der vel ingen grund til at spare op? I jeres situation ville jeg omlægge til et F1 lån med afdragsfrihed og sørge for at lægge så meget til side, at en evt. rentestigning er dækket ind. Eller – hvis I også har forbrugslån eller højt forrentede boliglån – betale disse lån ned i en susende fart.
    Det er ikke sikkert, at realkreditinstituttet vil omlægge jeres lån. Hvis markedsværdien af boligen er faldet, så lånet ikke længere kan indeholdes i 80% af boligens værdi, vil man få afslag på en omlægning. Men får I ok, så kan det fast forrentede lån opsiges til indfrielse med udgangen af september. Hvis I vil undgå at betale differencerenter på lånet, så opsig det fast forrentede lån nu, men med optagelse af nyt lån til udgangen af september. Endvidere vil jeg anbefale, at I betaler realkreditydelsen månedsvis (12 gange om året) – det vil give en besparelse i renteudgifter.

    #141040
    thsvForfatter

    Kloge ord fra Tove!

    Hun siger med andre ord:
    Læg om til afdragsfrit realkreidtlån hos RD (månedlige ydelser).
    Udnyt den lavere rentesats til afdrage dyr bankgæld, alternativt få startet en opsparing, så I kan tåle en evt. senere renteforhøjelse.
    Jeg mener ikke, at der har været refinansieret til højere rente end de 5,2% dette år de seneste 10 år for F1-lån. Så risikoen ved et f1-lån er altså til at overse, bare man ikke solder den sparede rente væk på mer-forbrug.

    Som jeg har skrevet mange gange før er den optimale finansiering for en husejer:
    80% afdragsfri realkredit.
    80-100% Nordea Boligkøbsprioritet til pt. 5,7%, da denne giver en god rente af indestående, og mulighed for genbrug af kreditmaksimum.
    Alternativt skal boliglånet have en løbetid på max. 10 år, så det afdrages først.

    #141042
    AnonymForfatter

    Tak for jeres besvarelser 🙂 VH Tina

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.