Difference rente

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89814
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Jeg tænker på at indfri et lille realkreditlån 6%, idet jeg har arvet knap 300.000, men banken siger at det er alt for dyrt i differencerente og ligeledes alt for dyrt hvis jeg vil lave et ekstraordinært afdrag. Hvad er differesrente og kan det være rigtig at det er en dårlig ide at afdrage lidt ekstra ?

    God påske/
    Anica

    #137966
    LMAForfatter

    Der er flere forhold der bestemmer hvorvidt det er en god ide og afdrage/delindfri et fastforrentet obligationslån. Men differencerente er altså ikke en af de mulige årsager.

    Differencerente er forskellen mellem den obligationsrente du skal betale til investor, dvs. 6%, minus den rente dit ekstraordinære afdrag kan placeres til hos din kreditforening, måske omkring 3%. Differencerente betales kun såfremt du indfrier dit realkreditlån straks.

    Opsiger du derimod dit lån til kurs 100 til næste termin, er der således ingen differencerente.

    #137968
    LMAForfatter

    Hov forresten.

    Du spurgte også hvorvidt det overhovedet er en god ide og afdrage ekstraordinært.

    Umiddelbart ja. Men når du afvikler, så husk og afvikle den dyreste gæld først, dvs. bankgæld før realkreditgæld. Husk også, at du skal være sikker på du kan undvære pengene, således du ikke skal ud og låne tkr. 300 ekstraordinært om f.eks. 3-6 måneder, da det vil være alt for dyrt. Kurstab, ekspeditionsgebyrer, tinglysning m.m.

    Endelig skal du naturligvis kende dit realkreditlån. Hvis det er et gammelt realkreditlån, kan det sagtens være der er indfrielsebegænsninger, f.eks. en forudfastsat overkurs eller tilsvarende.

    Endelig bør du overveje eventuelle andre anvendelsesmuligheder af dine penge. Pensionsindskud, investering eller tilsvarende – afhænger af dine indkomst og formueforhold.

    #144490
    AnonymForfatter

    Jeg har 31.7 til terminen foretaget ekstraordinært afdrag på mit 6 % `s obligationslån til kurs 100. Indbetalt 200 000 kr. Udover gebyr er jeg blevet trukket for 1.714 kr i differencerente. Hvordan kan det være når indbetalingen var aftalt til obligationsterminen.
    Får banken provision af dette ??
    MVH Flemming

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.