Nedkonvertering

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87013
    AnonymForfatter

    Vi har lige skiftet bank/ kreditforening og i den forbindelse også realkreditlån. Vi havde et lån på 5% (ca. 1200000) i Nordeakredit. I den nye kreditforening har vi nu et 4% lån (ca. 1450000). I forbindelse med bankskiftet fik vi vurderet huset og kunne lægge ca. 200000 fra boliglånet ind under det nye realkreditlån.

    Mit spørgsmål er nu om der er tale om en reel nedkonvertering med en eventuel kontant gevindst eller skulle det nye lån have været samme størrelse (ca. 1200000) for at der er tale om en reel nedkonvertering?

    håber at der er en der kan give mig svar. På forhånd tak.

    Med venlig hilsen
    Chris

    #105348
    MichaelForfatter

    Der ER tale om en reel nedkonvertering. Den kontante gevinst består i, at I skal betale mindre i renter – her tænker jeg specielt på boliglånet.

    Efter min mening er det dog ikke en god idé at nedkonvertere med ét procentpoint, da omkostninger og kurstab er for højt i forhold til den månedlige besparelse. Sagt med andre ord: Der går mange år før omkostningerne er hentet hjem. Et alternativ havde været at tage et 4% tillægslån på 200.000 kr. til indfrielse af boliglånet.

    I kan jo iøvrigt sagtens skifte bank uden at skifte realkredit-institut. Husk at selskaberne tjener stygt på disse omlægninger, så deres rådgivning er absolut ikke neutral.

    #105350
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    Jeg ved godt at man helst skal op på 2 procentpoint før en op-eller nedkonvertering kan betale sig, men nu blev det altså sådan.

    Det der undre mig er at da vi tidligere har nedkonverteret fik vi en sjat penge i hånden, det fik vi ikke denne gang?

    Mvh

    Chris

    #105354
    NultopskatForfatter

    Foretog du selv tinglysning ?
    Det koster jo hurtigt 3-4000 kr at få banken til at aflevere pantebrevet til dommerkontoret.

    #105356
    AnonymForfatter

    Baken klaerde det hele hvad papier angår. Og der var en del papirarbejde da vi skulle ha’ lagt noget af vores boliglån ind under det nye realkreditlån.

    Mvh

    Chris

    #105360
    NultopskatForfatter

    Mon ikke den kontante del er brugt dels til bankgebyrer, og dels til nedbringelse af gæld ?

    #105362
    AnonymForfatter

    Der er noget der kuknne tyde på det.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.