Kurssikring

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89427
    AnonymForfatter

    Jeg er i tvivl om reglerne for kurssikring. Jeg er sælger af en ejendom, hvor der blev indgået bindende købsaftale 21. oktober 2008 med overtagelsesdag 15. november 2008.

    Jeg anmoder straks mit pengeinstitut (Danske Bank) om at kurssikre indfrielsen af realkreditlån, herunder et 5% obligationslån, samt et ældre inkonvertibelt DLR-kredit lån med høj rente og overkurs.

    Jeg har flere mails mellem min rådgiver omkring denne kurssikring, hvor hun skriver at det først kan ske når men nogenlunde kender skødedato.

    Jeg modtog en blanket omkring sælgerhåndtering, herunder deponeringskonto m.m. På denne blanket var der sat X i rubrikken “Kurssikring". Blanketten blev underskrevet 5/11-08 og straks returneret til banken. Den 13. november blev skødet underskrevet af undertegnede og jeg sendte en mail til min rådgiver hvor jeg meddelte dette, samt anførte igen at kurssikring kunne ske.

    Nu viser det sig at der ikke er sket kurssikring i november 2008 men først i forbindelse med tinglysning af skødet 16/1-09 til indfrielse den 20/1-09.

    I perioden november 08 til januar 09 er kursen på obligationen steget temmelig meget og jeg lider dermed et uforventet stort kurstab i forhold til kursen i november 08. Jeg vil derfor spørge følgende:

    Er det sædvanligt at kurssikring først kan ske når skødet ER tinglyst, selvom der er deponeret udbetaling mere end 2 måneder forinden og skødet er underskrevet 2 måneder forinden?

    I bekræftende fald – er det så sædvanlig rådgivning at når der direkte efterspørges risikoafdækning, at der ikke anbefales andre alternativer til kurssikring, herunder evt. omlægning af lån eller indfrielse med kontantmidler.

    #133780
    LMAForfatter

    Det er bestemt ikke normal praksis – kun i ganske særlige tilfælde.

    I din situation er kurssikringen reelt aldrig gennemført, lånet er blot indfriet hvilket netop tager de tre børshandelsdage.

    I praksis kunne kurssikring være sket når som helst, men normalt først fra det tidspunkt hvor købers fortrydelsesfrist vedrørende købet er udløbet, og køber ellers købers advokat samtidig har oplyst, at indeværende realkreditlån ikke ønskedes gældsovertaget.

    Dvs. kurssikringen kunne have været gennemført i november som ønsket.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.