Skal vi forvente yderlige kursfald på Obligationer?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • MandersonForfatter
    Indlæg
  • #88978
    MandersonForfatter

    Vi er røget ind i et dilemma. dagen før Nationalbanken satte renten op, var min kæreste og jeg i banken for at tale boliglån. Vi faldt over et Flekslån med renteloft i på 5.15 % i 5 år. Vi spurgte om vi skulle kurssikre det med det samme da markedet var meget svingende. Vores rådgiver sagde da, at det ikke var nødvendigt, da de korte obligationer ikke ændrede sig lige så meget som de lange obligationer. Dagen efter blev vi så klogere, Kursen faldt med næsten 2 kurs point og er stille og roligt faldet siden. Kursen ligger nu på 95.45 og vi er i et stort dilemma. Vi kan ikke finde ud af om vi skal sikre kursen eller vi skal vente og se om det bliver bedre. Nogen der har råd til hvad vi evt kan gøre?

    Vores rådgiver har igen sagt at det ikke kan betale sig at sikre kursen, da en kursikring på korte obl. ikke er lige så nemt som ved de lange.

    Håber folk vil hjælpe.

    #128760
    AnonymForfatter

    En kurssikring er en kurssikring uanset om det er på et tilpasningslån eller fastforrentet lån – det ene sikrer du ydelsen og det andet provenuet……!!! ? Lyder meget mærkeligt det som din rådgiver siger….

    Om kursen falder yderligere kommer an på om regeringen kommer obligationerne til hjælps med en hjælpepakke.
    Det der sker i øjeblikket er at investor trækker sine penge ud og sætter dem i banken da man her får høj rente med 100% sikkerhed.

    #128802
    MandersonForfatter

    Vi besluttede os igår for at ringe til vores rådgiver i banken ofr at kurssikre det lån som var aftalt vi skulle hjemtage. Nok med at rådgiveren bad os om at vente med at kurssikre for en uge siden, blev vi enige om at nu skulle det kurssikres uanset hvad vores rådgiver sagde. Da vi kontaktede banken fortalte de så at det ikke var muligt at hjemtage et flekslån med renteloft, da alle flekslån med renteloft var blevet lukket pga. man ikke kunne fastsætte en pris på obligationerne. Så som situationen så ud kunne de kun tilbyde et fastforrentet 7% lån. Vi er på herrens mark. Vi ved ikke om de lånet bliver åbnet igen foreløbigt og hvad vil kursen så være? Enten er vi offer for dårlig rådgivning eller også været rigtig uheldige.

    Banken har tilbudt os en mellemfinansiering for en måned så vi kunne afvente og så hjemtage et lån når vi følte det rigtige dukkede op. Er det en god løsning??

    #128808
    AnonymForfatter

    Så vælg 7% lånet… Så ved I hvad I har…

    Det er en rigtig god ide for banken at I tager en mellemfinansiering – den tjener de kassen på….

    Hvordan kan de være sikre på at det har stabiliseret sig til om en måned? Hvad er renten på en sådan mellemfinansiering ? Højere end 7% kan jeg fortælle dig….

    #128818
    AnonymForfatter

    Hej Manderson

    Vi står i samme situation. Men vi er blevet tilbudt X1 lån der jo løber 1 år af gangen ( eller man kunne sige uden renteloft) som alternativt til 7 %. Det er langt bedre rente ( 5,05 )og en kurs 98,6 ( tror jeg ) og det koster ca. 7-10.000 kr at lægge dette lån om når den tid kommer, men tror på et lille fald i renten eller i hvertfald nogle bedre kurser indenfor nær fremtid – så jeg tror vi tager dette X1 et års tid og ser hvordan tingene ser ud til den tid. Det er sansyneligvis billigere en at lave en mellemfinansiering i banken.
    Mvh
    JNA

    #128820
    MandersonForfatter

    Hej Jna,

    Ja det var også inde i vores overvejelser. Men hvis man tager dette hjem nu til en rente på lidt over fem % så skal det først refinansieres igen til december næste år ik? Problemet er bare at min kæreste er lidt bange og ville gerne have haft den sikkerhed med renteloft. Men renten skal jo stadig stige med 1.5 % over det næste år før det bliver dyrere end hvis man sad med et 7% lån. Og jeg tror heller ikke at renterne stiger så meget, men man kan sgu aldrig vide sig sikker. Hvad skete der i jeres tilfælde siger du?

    #128824
    AnonymForfatter

    Hej
    Ja vi grubler stadig… så intet er afgjort endnu.
    Og vi har lige et par dage til at håbe på at 5,15 med loft stabiliserer sig.!!

    Vi skal ca bruge en mio. Og hvis man regner lidt på hvad kursen er pt. på 7% skal vi låne lidt over 30.000 ekstra og samtidig betale netto omkring 1000 kr mere pr. md end hvis vi tager et 5,05. det har en kurs lige over 98 dvs. vi skal af med knap 20.000 kr ekstra. Lægger man så besparelsen på 1000 netto (efter skat) oven i besparelsen på kursforskellen, ser det fornuftigt ud. MEN træerne vokser jo ikke ind i himlen og der kommer jo en udgift på en evt. omlægning på 7-10.000 kr om et års tid ( dec.09 ) HVIS der er behov for dette.( er renten derimod faldet – kan man jo lade lånet fortsætte )

    Men DIN rådgiver i banken, hvis løn du jo betaler – må kunne regne Jeres samlede udgifter ud i begge tilfælde – hvis i tænker WORST CASE og renten stiger til- lad os sige 1,5% det næste år bør der kunne opstilles et regnstykke.
    Jeg ser lidt på – om vi i værste tilfælde ville kunne sidde i huset til en rente på 8-9 % i tiden fremover – og det kan vi godt. Og udfra dette tør jeg godt satse et år frem i tiden. Derudover synes jeg også at det er spændende at fælge med i.
    MEN har man ikke mod på at overvåge markedet og vil bruge tiden på andet – bør man gå efter 7% ( det er trods alt en god rente – hvis vi tænker tilbage på 1998-00 var det den rente folk havde på deres lån.)

    Håber mine overvejelser kan bruges. – JNA

    #128828
    MandersonForfatter

    Vi afventer også lidt. Men ved ikke præcis hvad det er Totalkredit vil have før de åbner lånene igen. Men som jeg kan er kursen på et flex med 5 års renteloft steget en lille smule i kurs ovenpå de handler der er foregået indtil videre idag. Så håber det bliver åbnet inden længe. Vi skal låne 1.65 mill. og for os er forskellen omkring 25.000 mellem flex med renteloft og et 7%. så klart vi håber at det åbner igen til en ok kurs.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.