gebyrer ved låneoptagelse

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • pjustForfatter
    Indlæg
  • #88785
    pjustForfatter

    Jeg skal have tegnet et tillægslån i mit hus og har modtaget en oversigt over gebyrer. Jeg undrer mig over nogle af disse:

    Obligationslån med fast rente til kurs 97,31 192.680
    Lånesagsgebyr 3.000
    Kurtage 289
    Tinglysning til staten (%-del) 3.000
    Tinglysning til staten (fast del) 1.400
    omprioriteringsgebyr 4.850

    Omkostninger i alt 12.539

    Beløb til udbetaling: 180.141

    Hvorfor skal jeg betale et gebyr for at omprioritere, når jeg ikke skal omlægge et lån? Jeg skal have et tillægslån.

    Hvilke gebyr kan man forhandle sig fra? Jeg har aldrig tidligere betalt gebyrer i min bank, fordi jeg altid oplyser at jeg ikke vil.

    Er lånesagsgebyr bankens løn for at udarbejde mit nye lån?

    Jeg undrer mig over at jeg skal betale 12,539 i gebyr på et tillægslån og mener at der må være forskel på prisen hos de forskellige banker.

    #126206
    AnonymForfatter

    Hej

    Hvilken kreditforening / bank taler vi om?

    Prøv også at søge lånet i et af de gamle realkreditinstitutter f.eks. Realkredit Danmark, Nykredit eller BRF og se forskellen. I det eksempel du taler om, lyder det som om, man “liiiiige" skal indsnige en ekstra udgift.

    #126208
    pjustForfatter

    Banken hedder Skælskør bank og kreditforeningen er Totalkredit. Prisen på lånetilbuddet i benken er 24 kr dyrere om måneden end på totalkredits hjemmeside for samme lån i samme selskab.

    #126210
    pjustForfatter

    Glemte lige at tilføje at mybanker angiver Totalkredit som det billigste selskab, med mindre man er stjernekunde i Nykredit, som jeg helst undgår, da de virker dyre og mere opsatte på at tjene egne interesser end kundernes.

    #126212
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Lige til orientering, det er Nykredit der ejer Totalkredit.

    Spring banken over og ring f.eks. til Realkredit Danmark eller BRF-Kredit og bed om lånetilbud til orientering. Jeg synes du skal se “grundigt" på et flex-lån, fordi dit lån IKKE er så stort og som vil optages til kurs 100 (i dit eksempel starter du allerede med et kurstab). Om det skal være et flex 5, 3 eller 1 afhænger af renten.

    Du har alt for store omkostninger + kurstab til så lille et lån.

    Jeg fik for 5 år siden en check direkte fra Realkredit Danmark, hvor jeg optog et lille tillægslån som flex 5. Da det nu skal refinanceres, overvejer jeg at skifte til et flex 1 og så se, hvad der sker. Hovedlånet er også i Realkredit Danmark.

    Som du helst vil undgå Nykredit – vil jeg gerne undgå Realkredit Danmark, da jeg er meget vred over at skulle gå ind i en Danske Bank, hvis jeg vil ændre noget på mine lån.

    Overvejer samtidig at tage en bolig-kassekredit i BRF og så kun betale renter af det jeg låner.

    Andre debattører som har gode ideér imødeses med stor glæde.

    #126214
    thsvForfatter

    Ja omkostningerne ved dette tillægslån er tårnhøje.

    Jeg ville helt klart vælge et Boligprioritet-lån, der jo fungerer som en kassekredit.
    Omkostningerne ved dette er hos Eik-bank:
    Lånegebyr 2.000 (dog 1.000 hvis du er lønkonto-kunde i forvejen)
    Tingbog 175
    Stempel 1.400
    Pct. afgift 3.000 (ved lånebeløb på 200.000)

    Renten er desværre 6,45% for nye lån

    Du får altså et provenu på 193.425 kr udaf de 200.000 kr, og lånet kan altid indfries til kurs 100.
    Ligeledes får du samme rente på dit indestående på løn/budgetkonto, hvilket er en kæmpefordel.

    #126236
    pjustForfatter

    Tak for Jeres svar. Jeg hører banken om de kan skrue et bedre tilbud sammen.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.