Pris for rådgivning

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88709
    AnonymForfatter

    Vores økonomiske situation er lidt uoverskuelig lige for øjeblikket.

    – Aktier i Roskilde Bank (som i dagens kurs er ca 1 million værd)
    – Realkredit 4% fastforrentet på ca 1 million
    – Boligkredit 6% på ca 1 million
    – Banklån 6% på ca ½ million
    – Hus til 4,2 mill

    Vores bank anbefaler omprioritering og samling af al gæld i et 7% fastforrentet lån med 10 års afdragsfrihed og mulighed for variabel afdrag.

    Vores indtægter er ikke til en omprioriteret gæld på 2,5 mill på den anden side ønsker vi heller ikke at fortsætte risiko-adfærden med aktie-investering.

    Med baggrund i at vi ønsker en holdbar situation på sigt har jeg søgt rådgivning hos finanshuset i fredensborg. De lader til at kunne hvad der skal til, men koster lige i omegnen af kr. 9000,-

    Er det ikke lige i overkanten for den slags rådgivning.

    1. Jeg kunne godt tænke mig at få nogle bud på hvor jeg ellers kan henvende mig for rådgivning om privatøkonomien?
    2. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres råd til hvordan en mere fremtidssikret situation kan se ud med udgangspunkt i ovenstående.

    #125328
    AnonymForfatter

    Synes ikke prisen er særlig relevant ved GOD rådgivning og Finanshuset i Fredensborg er dygtige.

    Jeg har selv tabt meget, meget mere end 9.000 kr. på møgprodukter i Nordea, som bankrådgiveren (ja, rådgiver for banken – ikke for mig) lovpriste. Først senere er det kommet frem, at de ikke er andet end sælgere af bankens produkter.

    En klog mand sagde: “Betragt ikke banken som en ven, men som en fjende".

    #125338
    AnonymForfatter

    Av for søren.

    Til hvilken kurs købte i Roskilde Bank aktierne ?

    #125350
    AnonymForfatter

    9.000 kr. det var da fuldstændig vildt, det burde da højest koste 5-600 kr (eller ca. halvdelen af hvad det koster at få en elektriker til at skifte en stikkontakt).

    #125352
    AnonymForfatter

    Og du kalder dig SundFornuft – din påstand er da den mest tumpede i nyere tid!

    #125356
    AnonymForfatter

    Aktierne er modtaget som arv får år tilbage og har således været hele turen igennem mht kurs. Surt.

    #125358
    AnonymForfatter

    Nu hvor jeg har sundet mig lidt oven på det der tilbud, så syntes jeg at det er alt for dyrt.

    Vores situation er ikke særlig indviklet.
    Mulighederne er begrænsede.
    Og vi har rimeligt godt styr på vores risikovillighed i forhold til fremtiden = lav-risiko.

    Så jeg tror jeg må lede videre efter anden rådgivning.

    Hvis nogen her på forummet har nogle gode ideer – både hvad angår rådgivning og hvad angår vores muligheder – modtages de meget gerne.

    #125396
    AnonymForfatter

    Jeg er ret overbevist om I bør holde aktierne helt frem til overtagelsedagen, og se hvad I får ud af det.

    Der er nok priset en ret stor risikopræmie ind hos de investorer, som opkøber Roskildebank. Når det er kommet så vidt, så ville jeg sidde med til den bitre ende, hvis jeg var jer, altså!

    #125476
    AnonymForfatter

    Tak for jeres indlæg.
    Jeg har lige et lille tillægsspørgsmål. Hvor går man hen hvis man har spørgsmål vedrørende beskatning af aktier og vedrørende udregning af gevinst og tab? Er der noget tilsvarende dette forum bare med fokus på aktier og aktiehandel?

    #125484
    AnonymForfatter

    Hvad er spørgsmålet?

    Du kan finde mange svar på http://www.skat.dk

    #125546
    AnonymForfatter

    Spørgsmålet handler om ‘først købt, først solgt’ princippet.

    I skats vejledning ‘hvor meget skal jeg betale i skat af aktieindkomst’ – nærmere bestemt på følgende side: http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1617781&vId=201932&i=14#i1617781 er der et eksempel på en udregning. Denne udregning er skridt for skridt næsten identisk med min situation og jeg har derfor et opklarende spørgsmål.

    I eksemplet står til sidst en anskaffelsessum på de resterende aktier til brug ved fremtidigt salg. Denne sum er udregnet med gennemsnitsmetoden – hvori de nu frasolgte aktier også indgår. Burde denne sum ikke beregnes ud fra at de først købte var ude af regnskabet og derfor faktisk være identisk med de sidst købte aktier?

    #125568
    AnonymForfatter
    #125570
    AnonymForfatter

    Hvis aktierne er overtaget i arv står der i dokumenterne vedr. dette til hvilken kurs i modtog dem. Hvis I har fået dem før 1993 gælder kursen fra 1.4.1993.

    Derfra gælder reglerne som beskrevet af de andre.

    #125586
    AnonymForfatter

    De er modtaget som arv, men sidenhen er der købt flere af samme papir til andre kurser, derfor skal gennemsnitsmetoden selvfølgelig i anvendelse. Det interessante spørgsmål er at vi også har solg aktier af flere omgange. Hvis man her regner med først købt først solgt modellen får man jo en anden gennemsnitlig pris på de resterende aktier end hvis man bare fører gennemsnittet videre. Særligt da de først købte var væsentligt billigere end de senere købte.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.