Kurs på Realkreditobligation

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • BoligkøberForfatter
    Indlæg
  • #88695
    BoligkøberForfatter

    Hej med jer

    Jeg har købt et hus med overtagelse til november 2008. Købet skal finansieres med et fastforentet lån med indledende afdragsfrihed. Som verden ser ud lige nu hedder det et 7 pct lån som pt ligger i kurs 99,4.
    Mit spørgsmål er nu er det sikkert at se tiden an – eller risikere man at blive tvunget til at tage et 6 pct lån til kurs 95 hvis kursen på 7 pct obligationen stiger over 100.
    Min bankrådgiver har sagt at det ikke er et problem, da han har reserveret et 7 pct lån til mig (?!)

    – Hvad betyder det at han har reserveret et 7 pct lån?
    – Hvilken kurs vil dette i såfald blive til?
    – Og hvor længe kan man have en sådan reservering?

    Håber der er en venlig sjæl der kan kaste lidt lys over dette for mig.

    Mvh
    Boligkøber

    #125066
    thsvForfatter

    Du kan godt få et lån i 7% obl., hvis der er givet et lånetilbud til dig, mens kursen var under 100. og lånet kan godt udbetales til en kurs over 100. Men da du jo kan indfri til kurs 100 til enhver tid, er der ikke mange købere over kurs 100.
    Ydelsesmæssigt er et 6% lån med afdrag klart billigere end 7%, der stort set kræver, at renten falder, så det konverteres til lavere pålydende rente indenfor 5 år. Alternativt kan man optage et Flekslån, hvor ydelsen er lavere, men risikoen for stigende rente er jo absolut til stede, personligt tror jeg på rentesats i omegnen af 5,4% på Flex-lån ved omkonvertering til nytår.
    Prøv evt. selv at lave en beregning på RDs hjemmeside, så kan du se ydelsesforløbet for de forskellige lånetyper.

    #125068
    AnonymForfatter

    – DEt betyder at han har lavet et lånetilbud der er gældende i et halvt år…

    – det bliver til den kurs som der er i markedet den dag det udbetales – det kan også være over 100!

    – Et halvt år ;o)

    #125070
    BoligkøberForfatter

    Tak for det hurtige svar…

    Lige for prins Knud: Så hvis jeg har fået et tilbud på et 7 pct lån mens kursen er under 100 kan jeg få at 7 pct lån selvom kursen stiger over 100. Men vil det så blive til kursen da jeg fik tilbudet eller til kurs 100.(kan godt se at det bliver svært at sælge obligationer til en kurs over 100).

    #125072
    BoligkøberForfatter

    Ja, der var jeg vist lidt for hurtig… Tak for svarene! Men kan det virkelig passe at man kan få et lån til over kurs 100 – hvem betaler? For i princippet tjerner man jo så penge på at låne… – eller hvad?

    #125092
    AnonymForfatter

    Når 7’eren når i kurs 100, bliver der lukket for udstedelser.

    Det er ikke nogen katastrofe, tvært imod, for det betyder at du får en lidt bedre kurs på 6’eren.

    Når 7’eren lukker, så ligger 6’eren i ca. kurs 96. Det er en ganske fornuftig kurs.

    #125094
    BoligkøberForfatter

    God eftermiddag General

    Ja det er rigtigt… men umiddelbart ser jeg det som en bedre forretning at få et tilbud i 7 ´eren som så går over kurs 100 til november. Hermed får jeg velsagtens udbetalt flere penge end jeg skylder (?!) Dernæst kan man såblot vente på renten falder og nedkonvetere i takt hermed…

    Er jeg gal på den eller…

    #125108
    AnonymForfatter

    Det er korrekt at du får flere penge ud af det end du skylder – om du skal vælge 6 eller 7 kommer an på om du vil sikre restgæld eller have lavere ydelse….. God fornøjelse med den nye bolig

    #125706
    thsvForfatter

    Bemærk, at kursen på de 7% obligationer nu er over 100, og at selv 6% nærmer sig 100, da renten jo styrtdykker i disse uger.
    Så tricket med opkonvertering til 7% er vel ikke så godt mere, da kurserne på det lån, der skal indfries er steget væsentlig mere?

    #125712
    BoligkøberForfatter

    Ja, men heldigvis har jeg ikke noget lån der skal indfries – lykkelig førstegangskøber!

    Så ja, styrtdykket kommer på en kærkommet tidspunkt for vores vedkommende… Nu er spørgsmålet blot om 6´erne når at komme op i en fornuftig kurs , eller om man stadig skal snupper 7´erne til kurs 101….??

    #126274
    thsvForfatter

    Hvilke lån er i den ejendom I skal købe?

    For hvis der er et obligationslån baseret på 4% obligationer, der kan overtages er det nok den bedste forrentning, da det giver den laveste ydelse i de næste 25 år.
    Kursen på obligationer bagved er jo typisk højere end et tilsvarende nyt lån.
    Selv ved 5% obligationer bør muligheden overvejes, men så skal restløbetiden være tæt på 30 år.
    Et 7 % obligationslån er ydelsesmæssigt meget dyrt, og skal omkonverteres indenfor kort tid (max. 3-4 år) for at være en god forrentning.

    #126496
    BoligkøberForfatter

    Hej

    Ja der er et 4% lå i huset…
    Men så vidt jeg har forstået er restgælden i det lån ret lille (under 1 mill) og vi har købt til noget mere… Så ville man vel skulle “låne op" til den kurs som 4 % er i i dag eller hvordan fungerer det???

    #126520
    thsvForfatter

    Du kan på salgsopstillingen eller hos ejd.mægleren få oplyst kontantværdien af det indestående lån!
    Hvis ejendommens pris er f.eks. 2 mill, og værdien af lånet er 900.000 skal der jo lånes 700.000 kr mere i Realkredit-instituttet.
    80 % af 2 mill. er jo 1,6 mill.
    Ydelsen på 4% vil dog være fordelagtig i forhold til et nyt lån på samme værdi, da kursen på et ældre lån typisk er højere end de serier, der kan lånes i.
    De fleste ejd.mæglere/banker anbefaler jo bare kontanthandel, da det giver dem en højere provision end en (delvis) finansieret handel.

    #126526
    BoligkøberForfatter

    Ok
    Så det du siger, er altså at det er et bedre regnestykke at
    overtage et 4% lån med en kontantværdi på 800.000 og derefter låne op til 2.200.000 i dette lån til kurs ____

    End det vil være at låne 2,2 mil i et 7% lån?

    Hvor finder man den aktuelle kurs på 4% lånet?

    Er det kun hvis man beholder lånet til udløb at det er en god forretning at overtage sælgers lån?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.