5%-7%

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88637
    AnonymForfatter

    Hejsa.

    Jeg søger et godt råd.

    Jeg har et 5% fastforrentet med 10 års afdragsfrihed, skylder ca 2 mill.
    Vil det være en fordel for mig at ligge mit lån om til 7% evt med afdragsfrihed, tage de 250000 kr som jeg kan få fri, til at betale et huslån af med.

    Håber i kan hjælpe.
    Mvh

    #124302
    thsvForfatter

    Hejsa

    Som skrevet i andre tråde:
    Hvis du tror på et snarligt rentefald, så er det smart at barbere de små 10 % af restgælden. Du skal dog have for øje, at kurserne på 5% obligationerne er skruet lidt op, da mange jo gerne vil konvertere for tiden. Jeg ville nok konvertere mit 5% obl.lån, men til et flex-lån, da ydelsen på dette er betydligt lavere end på 7 %, hvor ydelsen er høj, sammenlignet med 5 og 6 % obl.lån.

    #124306
    AnonymForfatter

    Tak for rådet!!

    Der er måske ikke noget at være “bange" for med et flekslån??

    #124308
    AnonymForfatter

    Som jeg ser det, er der ikke noget at være bange for med flekslån i den øjeblikkelige situation.

    Flexrenten er ca. 5,4% dvs. der er plads til en stigning på 1,6% før du er stillet lige så skidt stillet som ved et 7% lån.

    Flexrenten risikerer at stige hvis:
    1. Der er udsigt til høj vækst og inflation i samfundet, hvilket får ECB til at hæve renten.
    2. Hvis tillidskrisen på interbankmarkedet forværres, således at den indbyggede risikopræmie i flekslånene forøges.

    Jeg mener ikke risikoen for 1+2 er sålig stor.

    Der er udsigt til vi går ind i en markant afmatning med stigende ledighed og faldende efterspørgsel. Det vil efterhånden presse inflationen så meget ned, at ECB finder plads til at sænke renten, hvilket igen vil sige, at din flexrente om ca. 24 måneder med ret stor sandsynlighed vil være faldet fra det nuværende niveau.

    Alt i alt:
    Enten bør du beholde det lån du har nu, og være glad for det, eller også bør du tage “kursgevinsten" og konvertere til et 1-årigt flekslån.

    #124316
    AnonymForfatter

    Tak for de gode råd!! jeg spørger lige noget mere..

    1 årig flekslån, foreslår du- er det med rente loft??

    Hvad så når det år er gået, hvad skal jeg så gøre??

    Mvh

    #124332
    AnonymForfatter

    Klart uden loft!

    Begrundelsen herfor er teknisk, men overordnet set er problemet med renteloftlån: 1) at kursen lige nu er problematisk 2) at indfrielsesoptionen ligger i kurs 105 modsat 100 for almindelige flekslån og fastforrentede lån.

    #124334
    thsvForfatter

    Hejsa

    Selve Flex-lånet løber over 30 år, eller hvad du nu vælger.
    Normalt optages Flex-lånet som et F1-lån, hvilket betyder at renten ændres hvert år i december måned, og så er fast i et år. Alternativt kan man fastlåse renten over en længere periode f.eks. 3,5 eller 10 år, hvis man er nervøs for senere renteforhøjelser.
    Læg dog mærke til, at i dette tilfælde kan man risikere et stort jursfald, hvis lånet skal indfries ved et evt. salg, da det er de bagvedliggende obligationer, der skal købes. I praksis vælger næsten alle private derfor F1-lånet, hvor renten jo afspejler den korte markedsrente lige nu.
    Du kan godt vælge et lån med renteloft, men så kommer du til at betale mere i ydelse, og får en dårligere kurs på obligationer (= en slags forsikringspræmie).

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.