Andelsboliglån – Kan man stole på Mybankers sammenligning?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88616
    AnonymForfatter

    Jeg er superglad for at bruge mybanker og de mange gode svar, men jeg undrer mig over følgende:

    En bank (Swedbank) med 0.65% lavere rente end andre banker ligger langt nede på Mybankers liste.

    Jeg har 2 tilbud om at låne 960.000 kr med pant i andelsbolig hos hhv. SwedBank og Pen-Sam Bank

    Swedbank tilbyder 5.6% variabel rente.
    Stiftelsesomkostninger er 5000 kr + 2500 kr. til en vurderingsmand som skal dobbelttjekke værdien af vores lejlighed.
    Altså 7500 kr + 1,5% af de 960.00kr og 1400 kr til staten.

    Pen-Sam tilbyder 6.25% variabel rente.
    Stiftelsesomkostninger er 2000 kr. + igen 1,5% af de 960.00kr og 1400 kr til staten.

    Altså er Swedbank 0.65% billigere på renten, men 5500 kr dyrere i stiftelsesomkostninger.

    Mit regnskab i excel viser:

    Swedbank: 4023 kr. pr måned efter skat og samlet tilbagebetaling efter 30 år er 1.978.370 kr

    Pen-Sam Bank: 4224 kr. pr måned efter skat og samlet tilbagebetaling efter 30 år er 2.108.521 kr.

    Men kigger jeg på Mybanker så ligger Pen-Sam Bank nummer 1 og Swedbank kommer først langt nede på listen. Jeg er klar over at Mybanker tager udgangspunkt i 3 standard eksempler. Jeg har valgt eksemplet med 500.000 kr. lånt i 30 år.

    Er der mon et klogt hoved som kan forklare disse 2 vidt forskellige resultater? På forhånd tak…

    Her er linket til Mybanker:
    http://www.mybanker.dk/bank/nyt_laan/andelsboliglaan/?bank_laanstoerrelse=ANDELSLAAN500K30&bank_pris_grafisk=HOEJESTE_PRIS&bank_saerlige_betingelser_grafisk=on&bank_visning=DETALJERET&bank_skat=EFTER_SKAT&bank_pris=HOEJESTE_PRIS&bank_saerlige_betingelser=on#

    #123980
    AnonymForfatter

    Prøv at vælge “Vis og sortér renter …" -> “Laveste pris" og du vil se Swedbank komme ud i toppen.

    Sorteringen der bruges som standard er “Højeste pris", der kan betragtes som en “livrem og seler" sammenligning, på renter man som minimum kan opnå (så længe man ikke er i RKI og alt det der).

    “Laveste pris" kan kræve ekstra sikkerhed el. lign. som kan være uopnåelig for mange, og er derfor ikke altid et godt sammenlignings grundlag.

    #123990
    thsvForfatter

    Hejsa

    Ja sorter efter effektiv rentesats, laveste, før skat og Swedbank står øverst.

    Husk at du skal låne et lidt større beløb (5.500) hos Swedbank for at sammenligne. Hvis du lægger alle omkostninger til lånet, og så regner ud, når jeg frem til:
    Swedbank 4168 netto pr. md 1.år, ialt betales Netto: 1.695.160
    Pensam 4378 netto pr. md 1.år, ialt betales Netto: 1.784.059

    Efter 4 år krydser restgælden hinanden, men reelt er de højere omk. hentet på 2 år, grundet den lavere nettoydelse.

    Alt er selvfølgelig under forudsætning af samme rente alle 30 år (utopi), skattepct. 33,4% (min egen) og årligt afdrag (simpelt).

    Spørgsmålet er så, om Swedbank og Pensam regulerer renten på samme måde?
    Giver Swedbank garanti for renten i forhold til f.eks. NIB?

    #124006
    AnonymForfatter

    Tak for de hjælpsomme svar.
    Jeg har lige talt med Swedbank og de følger NationalBankens rente.
    Så det bliver Swedbank som får fornøjelsen af at låne mig de 960.000 kr.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.