Hvor går renterne hen nu?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • thsvForfatter
    Indlæg
  • #88590
    thsvForfatter

    Hejsa

    Var lige til samtale med bankrådgiveren ang. et nyt F1-lån.

    Han mente, at renten på F1-lånet ville stabilisere sig (eller falde lidt) efter den seneste udmelding fra ECB om, at der ikke skulle forventes flere renteforhøjelser i år.

    Det var for øvrigt et godt møde, så jeg er nu kunde hos Nordea Kredit, men ønsker ikke at være Nordea kunde, så vidt jeg kan se, er deres fordelsprogram kun et minus for mig.

    #123692
    AnonymForfatter

    Det er for en gangs skyld en klog bankrådgiver.

    Han har fuldkommen ret.

    Rentespændet mellem nationalbankens udlånsrente og cibor 3 er historisk høj, hvilket er udtryk for at der stadig er stor mistillid mellem bankerne i forhold til interbanklån.

    Dette holder renten på flekslån oppe på et unaturligt højt niveau.

    I løbet af de næste 12-36 måneder (så er vi på den sikre side) er der MEGET stor sandsynlighed for at de finansielle markeder stabiliseres, og renten på flekslån falder.

    Derfor: Tag et 1-årigt flekslån hvis i har råd til at løbe den risiko der altid er. Hvis I kan se jeres økonomi er meget sårbar, så tag et fastforrentet lån.

    Lav et “stresstest" på jeres økonomi. Hvis I uden problemer kan klare at flexrenten stiger 2%, så har i så god luft i økonomien, at I har råd til at løbe chancen.

    Konsekvensen af en flexrentestigning på 2% på et lån til 2 mio:

    Stigning i ydelsen før skat 40.000 pr år
    Stigning i ydelsen efter skat: 26.400 pr år.
    Pr måned efter skat 2.200

    Altså, hvis 2.200 kr pr måned i merydelse ikke er noget problem på et lån til 2 mio (1100 kr på et lån til 1mio), så kan I roligt tage flekslånet.

    #123696
    thsvForfatter

    Hejsa

    Nu var lånet kun på 600.000 kr, da det var en overtagelse af et eksisterende lån, men glæder mig da til refinansieringen i december.
    Jeg har i mit budget regnet med rente på 5,5 % næste år + bidrag.

    Og ja, denne bankrådgiver virkede klogere, end de bankrådgivere jeg har været udsat for i Danske Bank (hvilket var hovedårsagen til vores skift til Skandiabanken).

    Så nu har vi 2 lån:
    1) Eik bank boligkredit pt. på 5,6% (stiger jo nok med 0,25%), som vi opgav at konvertere til BRF grundet de høje renter på Flekslån.
    2) Nordea kredit F1 med rente på 4,70 % i sønnens lejlighed (svarende til ca. 70 % belåning).

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.