6% eller 7&

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • BoligkøberForfatter
    Indlæg
  • #88589
    BoligkøberForfatter

    Hej

    Er der nogen der kan forklare mig lidt om fordel/ulemper ved (idag) at tage et 7% fastforentet lån til kurs 99 versus et 6% fastforentet lån til kurs 94?

    #123672
    AnonymForfatter

    Ja,

    Fordele ved 6’erne:

    – Den effektive rente er en smule lavere, hvilket vil sige du kommer til at sidde for en lavere ydelse.
    – Aktuelt er der ca. 5 kurspoint mellem 6’eren og 7’eren.

    Ulempe:

    – Der er overhængende fare for du i sidste ende ender med at indfri til kurs 100, og derved taber 60.000 pr lånt mio.
    – Dette er en væsentlig risiko, hvis der er mulighed for du skal ud af lånet på kort sigt.

    Der er fare for at du i sidste ende kommer til at indfri til kurs 100 af to årsager.
    1. Markedsfaktoren: Den generelle forventning er at renten vil falde væsentligt indenfor en horisont på 24-36 måneder. Det vil sandsynligvis bringe både 6eren og 7eren op i kurs 100, og åbne 5% obligationen.
    2. Tidsfaktoren: Jo kortere restløbetid på lånet, desto tættere kommer kursen på 100, alt andet lige. Hvis du fx skal indfri om 8 år, vil kursen sandsynligvis være kravlet meget tættere mod 100.

    Samlet:
    Da kursforskellen mellem 6 og 7% lånet er begrænset, er jeg lige ved at sige at lånene er næsten lige gode, jeg ville dog nok personligt hælde mod 7%-lånet.

    #123676
    thsvForfatter

    Hej

    Er næsten enig med Generalen, men vil dog helt klart anbefale at optage en del af lånet med variabel rente, meget gerne som boligkredit, specielt hvis I ikke har et boliglån i de yderste 20 %.

    Hvis du køber bolig med henblik på at sælge indenfor en kort årrække, er 7% nok bedst (grundet det mindre kurstab), men overvej lige et F1-lån, hvis du hælder til, at renten vil falde.

    #123684
    AnonymForfatter

    Flekslån er helt klart at foretrække, men nu svarede jeg ud fra en forudsætning om at de ønsker sikkerhed i fastforrentede lån.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.