lån til tilbygning

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88573
    AnonymForfatter

    jeg har et eksisterende lån i eikbank og vil nu gerne låne ca 750000,- til at bygge 1. sal på huset. Jeg har masser af friværdi og vil nu høre hvad der er fornuftigt at gøre hvis jeg gerne vil betale lånet af indenfor ca 15 år. det gamle lån er på ca 500000 og løber ca 10 år mere. skal jeg optage et nyt lån på 1.250.000 på 15 år eller skal jeg bare optage et nyt lån på 750000 med ti års afdragsfrihed og så betale det bagefter ?. hvad er billigst i det lange løb ?

    #123400
    AnonymForfatter

    et lille ps
    og hvor skal jeg optage lånet..eikbank eller måske brf ?
    🙂

    #123402
    LMAForfatter

    Det vil naturligvis være dyrere og strække en eksisterende gæld over en længere periode end oprindeligt aftalt, idet renteperioden (rentes rente) derved forlænges. Det er logik.

    Hvorledes ombygningen bør finansieres afhænger derfor af helt andre forhold.

    Bl.a. dine renteforventninger, men også entrepriseaftalen vedrørende betalingsbetingelser, skal hele entreprisesummen afleveres ved projektstart, skal der betales i rater, eller stilles der blot fuldgod bankgaranti indtil projektafslutning?

    Betales der i rater, kan en byggekredit/prio.lån være en ide.
    Betales alt dag et, kan den endelig finansiering ligeså godt aftales nu.
    Betales alt først ved projektafslutning, afhænger valget af dine renteforventninger og din økonomi som helhed.

    Lånet du har idag på 500 tkr., er det varibal rente eller fast rente, og hvad er satsen?

    #123408
    AnonymForfatter

    lånet er til 5,6 % med variabel rente. vist et ganske fornuftigt lån.spørgsmålet er om ikke jeg skal lade dette lån stå og så oprette et nyt på 750000 evt med afdragsfrihed i 10 år…så er det gamle lån betalt ned og jeg kan så betale det nye lån ned derefter. mon ikke det er den billigste model og så bliver den månedlige ydelse heller ikke vanvittig høj.

    #123412
    thsvForfatter

    Lige nu er renterne jo høje, og dermed kurserne dårlige på de 15-årige lån.

    Men hvis situationen bedres snart, så er mit råd:
    1) Omlæg Eik lånet til afdragsfrihed, og forlæng løbetiden til 30 år, evt. ved at forhøje lånet med 100.000 kr.
    2) Afdrag det nye lån på 10 år istedet.

    Denne løsning er bedre, da du så kan få 5,6% af din opsparing, og genanvende lånet til senere forbedringer eller evt. køb af ny bil…

    Selv kunde i Eik bank, så længe renteniveauet på F1 er så højt.

    Bemærk, at Eik kun kræver 1.000 kr i gebyr for et nyt lån, så i det nuværende marked ville jeg nok bare optage et lån mere i Eik Bank på det ønskede beløb, og så senere lægge (det oprindelige lån) om, når renten igen er faldet.

    Altså FULD flex-lån lign., så længe renten er høj.

    #123416
    AnonymForfatter

    For at sige det lige ud.

    Situationen lige nu på kapitalmarkederne er nærmst uden historisk sidestykke.

    Vi har 4-5 kriser som nu ser ud til at blive sammenfaldende: boligkrise, dollarkollaps, 3.oliekrise, interbankkrise samt fødevarekrise.

    Det er indbygget nogle fuldstændige vanvittige risikopræmier i de nuværende renter, og derfor bør du stærkt overveje at gøre et af følgende 2 ting.
    1. Tag et flekslån, men lås renten 2 år frem.
    2. Udskyd byggeprojektet

    Som situationen ser ud i Dansk Byggeri lige nu, kan du garanteret få en håndværker betydeligt billigere om 6-12 måneder, end du kan i dag. Alt byggeri er ved at gå i stå, og til den tid er der nok mange, som er villige til at give et godt tilbud – håndværkerne vil blive sultne 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.