Realkredit og boliglån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88554
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi står overfor valg af finansering til køb af konkret bolig.

    Danske Bank, som valget er faldet på, har ved siden af et 7% fastforrentet realkreditlån, beregnet et boliglån på 7,75% med en løbetid på 20 år.

    De foreslår så, at vælge afdragsfrihed på realkreditlånet og bruge afdragene på boliglånet istedet. Det kommer til at passe med at boliglånet er afdraget efter 10 år, når afdragsfriheden på realkreditlånet slipper op.

    Jeg kan ikke selv overskue om det er en fornuftig løsning? Som udgangspunkt ved jeg det er en god ide, at afdrage på den dyreste gæld først, men kan det betale sig her? I 10 år skal der jo så betales renter og bidrag af den samme hovedstol på realkreditlånet…

    Jeg er som sagt ikke i stand til at regne ud hvad der vil være bedst og er ikke sikker på banken nødvendigvis foreslår den billigste løsning for mig 🙂

    På forhånd tak,

    Med venlig hilsen

    Trøjborg

    #123190
    AnonymForfatter

    Det er en rigtig god ide, at tage det første realkreditlån afdragsfrit, mod at man afdrager boliglånet i banken hurtigt. Det har Danske Bank helt ret i.

    #123192
    fk2001Forfatter

    Det er også en fornuftig rente på boliglånet synes jeg, blot skal du sikre dig at banken fastlåser renten til nationalbankens rente, så de ikke pludselig sætter den op.

    #123208
    AnonymForfatter

    Tak for svarene. Meget værdsat 🙂

    Det omtalte boliglån er med variabel rente… Vil det stadig være muligt for mig at bede dem låse den til nationalbankens rente?

    På forhånd tak,

    Mvh.

    Trojborg

    #123214
    AnonymForfatter

    Jeg tror faktisk Danske Bank bruger nationalbankens udlånsrente som referencerente.

    Mange banker vil dog ikke forpligte sig juridisk til at følge diskontoen, fordi de i tilfælde af en voldsom uro på kreditmarkederne forbeholder sig ret til at hæve deres rentepræmie.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.