Bank – Gæld – Boligkøb

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88465
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg var ikke i stand til at vurdere om indlægget hører mest til under Realkredit eller Bank, men here goes:

    Jeg har altid haft Nordea som bank og altid tænkt på banken nærmest som en offentlig myndighed du ikke stillede spørgsmål til.

    Jeg er de seneste par uger blevet en hel del klogere, vedrørende bank/økonomi, men ikke klog nok.

    Situationen som den er idag, er at min kæreste og Jeg bor til leje
    men gerne ville købe et hus.

    Vi har hver især et privatlån på hhv 22,000 (14% i rente) og 90,000 (12,5% i rente). Samtidig har jeg et billån med en restgæld på 60,000 (9,2% i rente).

    Jeg har en bolig opsparing stående på 45,000 og jeg er efterhånden godt klar over at Nordea har lavet en glimrende handel her, eller dårlig rådgivning. Igen, kan man som alt andet finde skylden hos sig selv fordi man ikke sætter sig ind i tingene.

    Ikke desto mindre, så kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogle forslag til den bedste løsning i forhold til at optage realkredit/boliglån også.

    Jeg henvendte mig i første omgang i Nordea og de ville gerne (ud fra budget, lønseddel, etc.) låne os til en kontantpris på 1,4 million.

    Men – på daværende tidspunkt, havde jeg så småt begyndt at sætte mig lidt ind i tingene og det undrede mig meget at hun ingen forslag til nedbringelse af gælden ifm. boliglån.

    Jeg har selv tænkt det måske var en ide at bruge boligopsparingen til
    at nedbringe billånet og så få indbetalt så meget som muligt inden vi køber hus til at det er væk. Eller eventuelt udligne det mindste privatlån, og noget af det store og så smide det resterende af det store ind over boliglånet?

    Det vil så efterlade os uden nogen opsparing til udbetaling, men kan man så ikke få lavet en 100% finansering af boligen? Eller skal man stadig bruge ca. 5% til udbetaling?

    Her er det jeg har brug for forslag til hvad der ville være den mest fornuftige løsning?

    Samtidig vil jeg meget gerne have et forslag til bank, da jeg egentlig gerne vil ud af Nordea nu. Jeg behøver ikke nødvendigvis nogen filial.

    Med venlig hilsen

    Trojborg

    #122090
    MichaelForfatter

    Som indehaver af Nordea-aktier burde jeg jo egentlig være glad for at dit engagement er med til at give mig et pænt årligt udbytte, men jeg kan nu ikke lade være med at blive irriteret over at Nordea lader dig og sikkert tusindvis af andre kunder have en opsparing til lav rente og lån til høj – det er indlysende tåbeligt. Du skal naturligvis hæve hele boligopsparingen og indfri den dyre forbrugsgæld først, så der bliver ikke noget tilbage til bilen, men det er jo også det billigste lån.

    Man kan sagtens låne til hele boligkøbet hvis økonomien iøvrigt er til det, så ingen grund til at gemme 5% til udbetalingen når boliglånet i forhold til jeres andre dyre lån er meget billigere.

    Konkret valg af bank er der ikke nogen her der kan hjælpe med, da det kræver en række konkrete henvendelser og tilbud fra forskellige banker, så prøv at tale med flere forskellige.

    #122092
    AnonymForfatter

    I lyset af jeres gæld og den nuværende BETYDELIGE KRISE på boligmarkedet, med forventning om prisfald både i 2008 og 2009, vil jeg råde jer til overveje om ikke det var en ide at udskyde boligkøbet 2 år og få betalt gælden ned.

    Dersom det er muligt, kan i bruge boligopsparingen til at betale dyr gæld ned med.

    Nu skriver I ikke noget om hvor I påtænker at købe bolig, men specielt parcel og rækkehuse i Nordsjælland og omkring København samt i byerne omkring Århus, vil jeg mene boligpriserne er kraftigt overvurderede, og således kommer til at opleve ganske kraftige prisfald i de næste 8 kvartaler.

    #122094
    AnonymForfatter

    Hej Michael,

    Jeg tænker præcis det samme. Jeg har haft både bil- og privatlån i en række år og ikke nok med at renten virker meget høj i forhold til “standard" tilbud hos andre banker, så har de på intet tidspunkt forklaret mig at det for dumt at lave en opsparing ved siden af et dyrt forbrugslån.

    Dette er logik for mange og det er det også blevet for mig nu, men har været for naiv hvad angår banker og tænkt at de naturligvis giver mig den bedste løsning inden for deres produktportefølje og virksomhedsområde.

    Lad os sige jeg udligner det ene privatlån på 22,000 og afskriver 23,000 på det andet. Så står vi tilbage med et privatlån på 65,000, samt et billån.

    Vil det være et problem at inddrage de 65,000 i et boliglån og dermed sikre en lavere rente på hele beløbet i forhold til de 12% jeg har nu?

    #122096
    MichaelForfatter

    Den resterende gæld kan ikke lægges ind under boliglånet, da boligen herved vil skulle belånes >100%. Der er vistnok nogle banker der er villige til den slags (næppe mange set i lyset af kreditkrisen), men det bliver til høje renter og så er fidusen væk.

    #122098
    AnonymForfatter

    Tak for input General Prier,

    Vi er bosat på Falster (Nykøbing F.) og har ikke planer om at forlade byen når vi skal købe hus. Man forventer ikke det store fald i priser på villaer hernede og ville desuden være ked af at skulle blive 2 år mere i en lejlighed.

    Men havde vi boet i Storkøbenhavn, havde jeg bestemt overvejet det en gang til.

    Med venlig hilsen

    Trojborg

    #122102
    AnonymForfatter

    Det er fuldkommen almindelig praksis, at bankerne tager lidt ekstra gæld (typisk op til 110%) med ind under boliglånet, som en samlet løsning. Jeg har blandt andet kendskab til at Danske Bank, nærmest som standard, foreslår denne løsning.

    Ulempen ved at gøre det er dog, at banken tager sig godt betalt, og typisk ligger renten 1-2% højere på det samlede lån. Dvs. den reelle rente på gælden ud over 100% kan faktisk godt blive lidt pebret.

    #122104
    AnonymForfatter

    PS: Nej, boligmarkedet dernede har vel nærmest ligger underdrejet de sidste 10 år. Med den nye bro, kan det vel kun gå fremad 🙂

    #122106
    AnonymForfatter

    Ja, vi har ikke oplevet noget nær samme opsving som boligpriserne mange steder på sjælland, men de er da steget en anelse.

    Og indtil den dag hvor vi finder ud af det opvarme huset ved afbrænding af sukkerroer så forbliver boligpriserne hernede nok ikke meget anderledes.

    Mange tak for Jeres svar begge to.

    Jeg har gennem Jyske Bank netop fået et konkret tilbud om et Realkredit lån igennem Totalkredit og så vil de lave et “PI-lån" som finanserer det resterende beløb samt udligner restgælden på privatlånet.

    Dette lån har en rente på 8,75 hvilket jeg egentlig synes lyder meget fornuftigt? Ihvertfald set i forhold til de nuværende 12% ? Men det selvfølgelig også et noget højere beløb og ved ikke hvad man ellers kan forvente af rente på et boliglån?

    #127828
    AnonymForfatter

    Renten er fin…

    Jeg ville nok oveveje bankvælget endnu en gang. Vi er også på boligkig og har kun fået megadårlig rådgivning i Jyske Bank…vi har lige nu 2 billån og en kassekredit som de absolut ikke er interesserede i at konvertere til et PI-lån ifm. boligkøb…da de vil få dårligere rente her..

    Har i stedet talt med BRF bank og her ser man noget anderledes på det…spm. er jo selvfølgelig om det blot er fordi de ønsker at få en kunde…

    Nå, men en anden ting er, at jeg har hørt nogle får lagt et beløb oveni købssummen til “reparation" “modernisering" eller lignende…bruger det halve (ved selv at lave tingene) og resten indfrier man den dyre gæld med…er der nogen som ved noget om dette?

    #127830
    AnonymForfatter

    Hej Trojborg

    Fortalte Jyske Bank dig, at de samarbejder med Totalkredit? Som igen er fusioneret med Nykredit!

    Sagt på dansk – blev du spurgt, hvor du vil have dit kreditforeningslån.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.