Hvordan fungerer realkredit verdenen?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 37 i alt)
  • Indlæg
  • #121876
    MichaelForfatter

    Inden I starter en rigsretssag var det måske en idé at få andre ud og vurdere jeres ejendom?

    #121878
    AnonymForfatter

    Jo men Michael det hjælper os jo ingenting.
    Da vi fik den NEDSLÅENDE besked fra kreditforeningen , vidste vi ikke hvad vi skulle gøre ,banken rådede os til at lave være med at tage imod lånet da det ikke kunne svare sig i forhold til etablering af lånet , de sagde at så måtte vi jo bare lave et boliglån , det gjorde vi så , kan man så nu få en anden ud at vurdere huset ???
    Jeg syntes de har taget røven på os UVIDENDE mennesker som ikke har forstand på lån .
    Hvordan skulle vi tro andet end når kreditforeningen siger at huset sagtens kan bære det , og så kan det ikke alligevel når vi så er færdige , og jeg ved med 100% sikkerhed at hvis ikke kreditmanden havde sagt den dengang at huset kunne bære de 300.000 kr så havde vi ALDRIG fået lov til at lave en byggekredit på de 300.000 kr i banken , da vi fik de parpir med at vi kunne låne 50.000 kr af kreditforeningen ringede jeg i banken og spurgte om det kunne passe så siger hun at man ikke skal regne med at kreditforeningen ser på det på den måde , de ser ikke på hvor mange penge vi har stoppet i huset , men hvad det kan sælges for hvis det skulle gå så galt.
    Men så forstår jeg bare ikke at man bagefter kan komme og sige at det ikke er steget så meget i værdi , som de jo stod og sagde d.1 marts 2006

    #121880
    MichaelForfatter

    Der er jo også en 4. mulighed, som General Prier ikke nævner nemlig at I simpelthen har købt ejendommen for dyrt i 2006 – har I overvejet det? Jeg siger ikke det er tilfældet for jeg kender slet ikke jeres ejendom og/eller område, men det er dog en mulighed man er nødt til at tage i betragtning.

    Vurderingsmanden kan sagtens også have taget fejl tilbage i 2006. Om han/banken så kan stilles juridisk til ansvar for det tør jeg slet ikke udtale mig om – det må en advokat afklare.

    Derudover er det jo så jeres eget ansvar at I har taget imod et alt for dyrt boliglån. Der er rigeligt med banker derude og hvis jeres økonomi ellers er nogenlunde fin er det ingen sag at finde et væsentligt billigere lån.

    #121882
    AnonymForfatter

    vi gav 940000 kr for huset .
    og grunden selvfølgelig vi overtog det på tvangsauktions vilkår , da vi købte det af selvskabet der have pant i huset.
    Grunden er på 20100 kvm og huset er på 258 kvm beboelse huset er opført i 1887 , renoveret indvendig i 1980 , ALT udvendig har vi selv renoveret her i 2006-2007.
    Huset ligger 3 km fra ikast og 4 km fra bording.
    Et pragfuldt sted inde midt i skoven

    #121884
    AnonymForfatter

    Kan man uploade billeder her på siden ????

    #121890
    AnonymForfatter

    Som Michael siger, er det ganske rigtigt det mest sandsynlige scenarie, at I har købt ejendommen alt for dyrt. Hvis der er købt en ejendom til 1,8 mio. som reelt kun var 1.5 mio værd på købstidspunktet, jammen så kan huset ved genvurdering kun belånes med den korrekte markedsværdi på genvurderingstidspunktet. Dette er en betydelig risiko man løber når man bygger selv, eller laver større istandsættelser.

    Jeg overvejede at skrive punktet eksplicit, men gik egentlig ud fra den fremgår implicit i punkt 2.

    Som jeg forstod dig, var huset vurderet af realkreditinstituttet i forbindelse med købet, hvor de også tog stillig til istandsættelsesspørgsmålet. Korriger mig, hvis jeg tager fejl. Hvis vurderingen på dette tidspunkt var helt ude i skoven, kan det efter omstændighederne være ansvarspådragende for realkreditinstituttet.

    Hvis realkreditinstituttet derimod har vurderet huset efter I har købet det, er der naturligvis ikke noget at gøre.

    Under alle omstændigheder har Michael ret i at det er meget op ad bakke at tage kampen.

    #121892
    AnonymForfatter

    De vurderede i forbindelse med købet 🙂
    Banken skulle jo regne ud om vi havde råd til huset , så inden vi havde købt det var kreditforeninegn ude og vurdere det

    #121894
    AnonymForfatter

    Dette kan jeg sige med sikkerhed fordi vi fik lavet et budget eller låne bevis hvad vi MAX kunne købe for og der er beløbet 1.3 million
    huset kostede 940000 kr derfor troede vi at de 300.000 kr som vi skulle renovere for var med i den sum , men det bliver jo en del dyre når vi nu skulle låne pengene i banken.
    Jeg har i øvrigt også et andet brev fra kredit foreningen som jeg gerne vil skrive op her for vi forstår det ikke ?
    Jeg prøver lige at finde det 🙂

    #121896
    AnonymForfatter

    Jeg tror altså I skal angribe tingene fra en anden vinkel.

    Hvis i tjener 700.000 årligt, og har nogenlunde disse lån:

    Realkreditlån, 30 år: 940.000, 5% –> ydelse ca. 5.400 f.skat
    Boliglån i banken, 30 år: 300.000, 10,5% –> ydelse ca. 2.800 f.skat
    Forbrugslån, 5 år: 100.000, 15% –> ydelse ca. 2.500 f. skat

    Lån i alt: 1.340.000
    Ydelse i alt pr måned: 10.700
    Ydelse pr måned efter skat: 7.062

    Så med den indkomst skal det simpelthen kunne løbe rundet uden de store problemer, også selv om der er et par børn.

    Løs jeres problem i to trin:
    1. Få først styr på jeres økonomi i Den Jyske Sparekasse. Dvs. i skal få skåret jeres omkostninger så meget ned at I har et solidt overskud hver måned. Kør med dette et års tid. Det er jo oplagt at opsige forsikringerne på de bygninger der aligevel skal rives ned.
    2. Præsenter et nyt budgettet for en ny bank om ca. 1 år. Jo større “rådighedsbeløb" dette budget udviser, desto lettere får I ved at skifte. Alle lån kan flyttes, således I ikke skal betale tinglysningsgebyr igen. Det koster højest 500 i gebyr pr konto.

    Igen – med en indtjening på 700.000 så kan det simpelthen ikke passe I ikke kan få det til at hænge sammen.

    #121898
    AnonymForfatter

    Hej

    Jo det skal hænge sammen jo 🙂
    Men hvad med det med kreditforeningen er der nogen grund til at gå vidre med det , vi føler jo stadigvæk at vi er blevet dårlig rådgivet og måske lidt snydt 🙂

    #121900
    AnonymForfatter

    Iøvrigt kom forsikringsmanden igår , der var faktisk en besparelse på 10.000 kr om året så det var jo dejligt

    #121902
    AnonymForfatter

    Nu kan jeg simpelthen ikke finde det vi fik fra kredit foreningen, da han havde godkendt forbedringerne.
    Men der stod noget med at DLR havde været ude og godkende forbedringerne og derfor var de 300.000 kr overført til DJS i frigivet stand.
    Hvad kan det betyde ?

    #121906
    AnonymForfatter

    Det er svært at vurdere om der kan være noget at vinde ved en klagesag.

    Jeg har set et eksempel på en sag ved pengeinstitutankenævnet, hvor en sparekasse blev gjort erstatningspligtig fordi der var en fejl i beregningen af rådighedsbeløbet.

    Det er meget svært at vurdere om der i sidste ende kan gives jer medhold. I kan overveje at indbringe sagen for pengeinstitutankenævnet, men med mindre I selv har meget godt styr på at formulere en klage, hvori alle relevante detaljer kommer frem, så bliver I nødt til at hyre en advokat. Man kan få et fastpristilbud hos fx Ret&Råd.

    #121908
    AnonymForfatter

    kan man få agt indsigt i ALT brev veksling mellem kreditforeningen og banken ?

    #121910
    NultopskatForfatter

    Hvad med om du kontaktede en anden kreditforening evt. ejendomsmægler og fik deres vurdering af ejendommen.

    Jeg ved godt at det er ærgerligt, men hvad skulle klagen lyde på, at kreditforeningen ikke kan spå prisen 2 år frem i tiden.

    Mange købere af projektejendomme og selvbyggere er løbet ind i samme problem som jer.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 37 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.