Prioritetslån eller obligationslån?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88428
    AnonymForfatter

    Jeg har tidligere haft et indlæg på siden, hvor jeg søgte gode råd ifm. låneoptagelse/udvidelse af eksisterende prioritetslån hos Morsø Sparekasse. Vi står for at skulle bruge ca. kr. 350.000 til en tilbygning. Vi har en restgæld (i alt) på kr. 40.000 i vores bestående prioritetslån, hvor renten p.t. er på ca. 6,25%. Jeg er tidligere her på siden blevet rådet til at tage et nyt lån med variabel rente f.eks. et f1, eller et med renteloft da konsensus var, at renten i løbet af et års tid vil falde med ca. 1%. Jeg vil imidlertid gerne høre, om ikke det kan betale sig at beholde prioritetslånet og så optage et lån med variabel rente ved siden af? Vi står f.eks. med behov for ny bil om 4-5 år, og så vil det måske være en fordel at kunne hive de kr. ud af prioritetslånet. Hvis muligheden er der for blot at trække hele lånebeløbet på prioritetslånet (altså de kr. 350.000 + de elsisterende kr. 40.000, så samlet restgæld = kr. 390.000), vil det så bedre kunne betale sig end at skulle optage et nyt lån med tilhørende gebyrer?

    #121552
    AnonymForfatter

    Det kan helt sikkert være en udemærket ide, hvis det kan lade sig gøre i praksis og hvis det kan lade sig gøre uden gebyrer.

    Jeg mener at realkreditinstitutterne altid betinger sig at realkreditlån skal have prioritet før alle andre lån.

    Dvs. at du kan ikke have denne konstruktion.
    1. Prioritet –> Eksisterende realkreditlån (hvis du har sådan et)
    2. Prioritet –> Dit prioritetslån i banken
    3. Prioritet –> Realkredittillægslån

    (Jeg er ikke 100% sikker, men tror nok det forholder sig således)

    Forudsætningen for at du kan beholde dit “prioritetslån i banken" er derfor sandsynligvis, at Morsø Sparekasse accepterer, at prioritetslånet rykker ned på 3. prioritet.

    Du bør således undersøge om tingene hænger sammen som skitseret ovenfor, om Morsø Sparekasse i givet fald vil acceptere efterstillingen, og om ændringen er forbundet med nogle gebyrer eller ændret rente.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.