At eje 2 boliger

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88136
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg ejer en villa hvor jeg bor sammen med min kone og børn og jeg har en restgæld i huset på 84000.kr .d.v.s at jeg betaler 5000 kr om måned i termin.
    Jeg har købt en ejerlejlighed sidste år men jeg har ikke leje den ud endnu og den står tom , ejeleligheden er købt kontant for 500.000 kr , idet jeg fik nogle penge udbetalt .
    Men nu føler jeg at jeg mister penge, fordi jeg betaler nogle faste udgifter til grundejerforening hver måned ( siden 02-07)og jeg ved ikke hvordan skal jeg løse det problem:

    Skal eg leje lejlighed ud eller skal jeg sælge den.

    Jeg kan god leje den ud for 3500 om måned + el., men jeg ved ikke om jeg skal betale skat af det beløb eller måske kan det beløb gå til den termin jeg har i min villa..??

    er der nogen der kan hjælpe med at give mig nogle gode råd.

    på forhånd tak og m.v.h

    N.E

    #118246
    AnonymForfatter

    Lejeindtægter er altid skattepligtige, mens omkostninger er fradragsberettigede såfremt lejligheden er købt efter virksomhedsskatteordningen.

    Læs evt:

    http://www.kpmg.dk/getMedia.asp?mb_GUID=A7C2E85C-0947-4ADD-9932-72EA67661024.pdf

    Hvis du har planer om at sælge lejligheden igen, vil jeg kraftigt anbefale dig at gøre lejemålet tidsbegrænset til 2 år. Hvis du laver en tidsubegrænset lejekontrakt (eller slet ikke skriver nogen lejekontrakt) så kan leje ikke opsiges med mindre du selv flytter i lejeligheden, og i såfald skal du kunne dokumentere det, fx i kraft at du sælger dit hus.

    #118278
    AnonymForfatter

    Ja, lejeindtægter er skattepligtige, men du behøver ikke anvende virksomhedsskatteordningen for at få fradrag for udgifterne.
    Se Skat’s vejledning i hele spørgsmålet her.

    .. og skulle man endelig have lyst til at bruge virksomhedsskatteloven, så er kapitalafkastordningen (en del af indtægten beskattes blidere som kapitlindkomst i stedet for som personlig indkomst).

    #118286
    AnonymForfatter
    #118306
    AnonymForfatter

    Tak fordi I svarede.
    Men jeg tænker på selvangivelse 2007, hvilken rubrik bruger jeg ?? , Jeg har ikke lejet den endnu og jeg har betalt cirka 17000 kroner til grundejerforening og ejendomsskat ,og jeg var nødt til renovere den.
    og Hvad så hvis jeg finder en lejer ?? skal jeg lave en lejekontrakt som gælder 2 år , og skal den fornyes …

    Hvordan udfylder jeg selvangivelsen for 2008.?? hvilken rubrik skal jeg bruge?? nu når der er 2 huse:…??

    mange tak fordi I hjælper med at svare mig

    m.v.hilsen

    N.E

    #118308
    AnonymForfatter

    Det STÅR altså i Skats vejledning på http://kortlink.dk/4pv4

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.