Rådgivning v. boligkøb.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88095
    AnonymForfatter

    Hej,

    Min kæreste og jeg, der hidtil har boet i leje-lejlighed, overvejer at blive husejere. Vi ønsker selvfølgelig at tage den bedst mulige beslutning for os, så derfor spørger jeg efter rådgivning her (udover i banken).

    Opsummeret ser vores situation således ud.

    Vi har en årlig samlet bruttoløn på ca. 648.000 kr, hvilket giver os en månedlig indtægt på ca. 32400kr.

    Vores månedlige udgifter er ca. 15500kr. Disse udgifter dækker også husholdning, inkl. mad, rengøring etc.

    Vi sigter efter et rådighedsbeløb på 6000kr/mdr (og her medregner vi altså ikke udgifter til husholdning som man typisk gør — omregnet til at inkludere dette, svarer beløbet til ca. 10500 kr/mdr).

    Derudover har vi en egenkapital på ca. 50.000. Ved ikke om jeg har inkluderet alle relevante informationer, men spørg bare 😉

    Nu til et par spm.

    1) Vi har fået foretaget en beregning af Danske Bank der udregner at vi kan købe for ca. 11.400 netto/mdr. Det omsætter de igen til en kontantpris på huset på ca. 1.860.000. Dette er en form for worst-case beregning. Lyder det rimeligt? Jeg forstår dog ikke helt: på mange boligsider er de ca. 11400/mdr nok huskøb for mere end 2.000.000 – skyldes dette at DB’s beregning er worst-case, eller kan der være andet i det?

    2) DBs beregning er lavet udfra er 6% obl. realkreditlån samt et 7,25% banklån i DB. Er det en fornuftig financiering som markedet ser ud p.t.? Ville jeg med rimelighed kunne presse dem? Jeg hørte også om en flekslåne mulighed hvor ydelsen var fast men det i stedet var afdragsperioden der varierede. Er der nogle kommentarer til det?

    Jeg har nok egenlig flere spørgsmål, men det er allerede ved at være langt. Så kan jeg jo følge op 😉

    #117768
    AnonymForfatter

    Bare lige et eksempel:

    Min søster og hendes kæreste er også ved at købe bolig. Hun er studerende, så deres husstandsindkomst er kun ca. 450.000 før skat.

    Huset koster 2.300.000, hvoraf Danske Bank er villige til at låne dem 2.100.000 kr. De har fået forhandlet renten på boliglånet ned fra 7,75% til 6,75%. Tilbuddet er kun få dage gammelt, og da I også har lidt til udbetalingen, burde I kunne opnå samme rente på boliglånet.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.