Huskøb med 1 1/2 indtægt

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87902
    AnonymForfatter

    Min mand og jeg har boet til leje i 1 1/2 år hver sit sted men vil gerne købe hus sammen igen, vi har 4 hjemmeboende børn. Min mands indtægt er kr 280000 årligt og jeg skal på uddannelse på revalidering som er ca 178000 kr årligt. Vi er bange for de høje huspriser da vi jo skal bruge en del plads, og ved ikke helt hvor ca prisen på huset må være for at vi kan betale det.

    #115374
    MichaelForfatter

    Tommelfingerregel: I kan låne 3X bruttoårsindtægten dvs. ca 1,4 mill såfremt I ingen anden gæld har. Forhåbentligt er det ikke i eller omkring én af de store byer, da det i såfald er umuligt.

    #115390
    AnonymForfatter

    Hej Michael!
    Nej på Bornholm men ellers må man da håbe at løningerne er lidt større i de større byer, og nej vi har heldigvis heller ikke noget gæld af betydning. Men mange tak for svaret.

    #115392
    MichaelForfatter

    Ja så er der jo ingen ko på isen. Huspriserne på Bornholm er jo noget anderledes end i Kbh-området eksempelvis. Ganske vist er lønningerne højere her hos os, men skatten er jo ligeglad med hvordan boligpriserne er, så vi er da mange der kan være misundelige på jeres forhold 🙂

    Held og lykke med huskøbet

    #115394
    AnonymForfatter

    Det behøver en Københavnsk boligejer da ikke være misundelig på. Bare sælg boligen til en fjerdedel. Så er man ligeså heldig som en Bornholmer 🙂

    #115450
    AnonymForfatter

    Tak for det! Men selv om husene er billigere herover ser det jo ikke helt lyst ud alligevel, da de huse vi har set på og passer til familier med fire børn koster ca 1,5 og opefter og så er det jo bare om vi kan låne det og sidder rimeligt i det så der også er til andet end huset 😉

    #115474
    AnonymForfatter

    Nu ved jeg ikke hvor seriøst, det oprindelige indlæg er, men helt ærligt??? – Der er da ingen normale førstegangskøbere, der køber hus lige nu, hvor priserne er på vej NED, fra et astronomisk fantasi-niveau.

    Nu er der godt nok nogle, der gerne vil have det til at lyde som om det kun er i KBH, priserne er for høje (det er sikert boligejere eller ejendommæglere), men den holder altså ikke – Man skal jo sammenholde det med de indtægter området byder på.
    I f.eks. trekants området, skal jeg lige hilse at sige, at priserne også er helt uden for almindelig menneskelig fornuft.

    Så en opfordring til alle førstegangskøbere er stadigvæk, hold jer indtil videre, langt væk fra kreative lån og ejerboligmarkedet.

    #115496
    AnonymForfatter

    Hej anonym! Hvor seriøse vi er????? ja vi er meget seriøse, nu kan man jo stå i den situation at man ikke har noget sted at bo og det er for vores vedkommende den 1 november så bliver man jo nødt til noget uanset hvordan og hvorledes, samt her på Bornholm har vi intet hørt om at priserne skulle være på vej ned tværtimod. Men hvad hjælper det at kunne få et hus kr 200000 billigere når der intet bolig alternativ er indtil da,desværre. Så man skal ikke være så snæversynet på andres vejne, men hvis du har et godt sted til 6 mennesker indtil det billige og rette hus kommer så er du da velkommen til at meddele det. Tak

    #115500
    AnonymForfatter

    Sorry – Godt ord igen.

    Men har i muligheden, mener jeg i gør klogt i at finde en midlertidig lejebolig.

    Her i trekantsområdet hvor jeg selv bor, er prisfald heller ikke slået igennem endnu, men resultatet er da heller ikke udeblevet, byerne er nærmest oversået med tilsalg skilte, fordi man ganske enkelt ikke KAN sælge boliger, til de vanvittigt høje priser der er for øjeblikket.

    Når udbuddet stiger, betyder det at prisen falder, dog med nogen forsinkelse, når man taler boliger, fordi sælgere ofte har tid til at vente, og holder krampagtigt fast i forventningen, om den fortjeneste ejendomsmægleren har stillet i udsigt.

    Konklusion:
    Det vil altså være ærgerligt at købe nu, måske ovenikøbet med afdragsfrie lån, som forringer ens opsparing ganske betydeligt, for så at se ligende boliger til salg 30 % under prisen, om f.eks et år.

    Men pøj pøj fra mig, håber i finder noget.

    #115504
    NultopskatForfatter

    Jeg tror du bliver alvorligt skuffet, hvis du forventer prisfald på 30 % i trekantsområdet. 10 % max, men det kan du allerede forhandle med sælger nu.
    Renten er altså kun en af mange grunde til at prisen er steget, en meget vægtig grund er at arbejdsløsheden, er reduceret til 3 % og der importeres arbejdskraft fra udlandet i mange fag.

    Derfor mit råd: Nu er udvalget stort, kig Jer godt omkring, når I finder drømmehuset, så giv sælger et tilbud.
    Om 20 år er det ligemeget om I gav 10 % mere eller mindre for huset.

    #115570
    AnonymForfatter

    Mange tak skal du have, men det er en frygtelig stresset situation, da jeg bor til leje nu og hader det for der er alt for mange problemer med at leje. Jeg ved jo heller ikke hvor meget dipositum jeg får tilbage men forhåbentlig det hele da jeg ikke kan se grund til andet. Men jeg er skrevet op både privat og boligselskab og det ser ikke specielt optimistisk ud samt nyt indskud og en ekstra flytning giver mig myrekryb og stress. Vi har virkelig brug for ro på hjemmelivet nu men synes da også at alt er for dyrt. Men vi har forelsket os i et hus men der mangler også lige noget økonomi der skal på plads desværre.
    Men derfor er det også ærgerligt at vi ikke kan blive boende her bare et halvt år endnu men sådan er det bare ikke. Jeg ville ønske at alt dette var overstået og vi havde hus og hjem samt økonomi på plads.
    Men nu håber vi bare på det bedste.

    #115586
    NultopskatForfatter

    Undskyld Charlotteib Jeg besvarede forrige indlæg ang. Trekantsområdet. På Bornholm vil jeg ikke være nervøs for prisfald. Iøvrigt er renten ved at toppe, mens arbejdsløsheden stadig falder, og der importeres arbejdskraft.

    Det er kun lægmands vurdering, jeg ejer ingen ejendomme på Bornholm, og har sidst været på øen på lejrskole i 7. klasse i 1983

    #115594
    AnonymForfatter

    Hej Nulopskat!

    Ja nu bliver det lidt rodet for mit svar var faktisk også til ham før dig så det skal du ikke undskylde. Jeg er meget glad for flere forskellige meninger, så kan jeg selv vurderer og tage til efterretning. Mange tak for jeres meninger og svar.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.