Prisen for afdragsfrihed?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87875
    AnonymForfatter

    Sidder nu og skal finansiere en andelslejlighed med en masse nye forbedringer, som skal afskrives over 10-40 år af afhængig af hvilken forbedring der er tale om, hvilket jeg i grove træk oversætter til et 30-årigt lån.

    Men så er det, at jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt jeg ikke bare skulle give mig selv den mulighed, at droppe afdragene de første ti år, hvis der skulle opstå uventede udgifter henad vejen – ud fra en betragtning om, at jeg jo altid kan afdrage et par tusind om måneden, hvis der ikke gør, selv om jeg har valgt afdragsfrihed de første ti år.

    Hvor meget ekstra kommer jeg egentlig til at betale for den frihed?

    #114872
    AnonymForfatter

    Bare så vi er enige kan du ikke få realkreditbelåning i din andel, men du kan derimod få:

    Andelsboliglån 30 år- variabel rente
    Andelsboligpantebrev 30 år – Fast rente
    Andelsboligkredit 30 år – variabel rente med hvor du selv styrer afviklingen – faktisk kan du vælge at betale hele lånet ud efter 30 år på en gang.

    Hvis du vælger andelsboligkredit er renten som regel den samme som andelsboliglånet – men da man selv her kan styre hvad man har lyst til at betale (man skal dog betale renter) er denne – synes jeg – at foretrække. På den måde for man en god rente af sin opsparing.

    #114876
    AnonymForfatter

    Tak for svaret!

    Og ja jeg tænker lige præcis på at gå efter sådan et andelskredit-lån i Basisbank (da Skandia ikke vil finansiere forbedringer for mere end 75.000), tænker at 10 års afdragsfrit med variabel rente giver mig mere frihed til at afdrage i det tempo, som passer mig. Men så vidt jeg kan se, koster det ikke noget i ekstrarente at gøre brug af denne mulighed, så det er da ret attraktivt.

    #114878
    AnonymForfatter

    Altså lånet bliver dyrere grundet at du jo ikke betaler af på gælden – så samlede renter i lånets løbetid bliver større….

    #114892
    AnonymForfatter

    Hvis du låner 1 mill. til 6,5 % rente, koster afdragsfrihed i 10 år 47.000 ekstra i renter. Afdragsfrihed i 30 år koster 683.000

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.